fbpx

Design Thinking technieken: onze top 5

door | 19 november 2020 | Design thinking

Leestijd: 4 minuten

Design thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze favorieten met je.

Design Thinking technieken

Design Thinking is een mensgerichte aanpak voor probleemoplossing. Het is een creatieve, iteratieve en praktische methode. Je combineert empathie en creativiteit om aan de behoeften van gebruikers te voldoen.

Je kunt meerdere Design Thinking technieken toepassen voor elke stap in het proces. Als je de klant maar centraal stelt, vanuit meerdere perspectieven (frames) oplossingen bedenkt en deze test bij je eindgebruiker.

Design Thinking in 5 stappen

Figuur 1: De 5 stappen van Design Thinking

Top 5 Design thinking technieken

Geen Design Sprint, workshop of Design Thinking Training is hetzelfde. Je stemt je technieken af op het team en je doel.  Dit zijn onze top 5 Design Thinking technieken:

1. Design Thinking techniek: inleven met klantinterviews

Tijdens de empathie fase, onderzoek je onvervulde behoeftes van je klant. Je kunt je op verschillende manieren inleven in de klant. Via observatie, 1 op 1 interviews of met een klantpanel.

Marty Neumeijer zegt in zijn boek The Brand Gap het volgende over klantpanels.

“Focusgroepen zijn bijzonder vatbaar voor iets dat het Hawthorne-effect wordt genoemd – de neiging van mensen om zich anders te gedragen als ze weten dat ze weten dat er iemand kijkt. In groepen lijkt het erop dat sommige mensen gewoon moeten pronken.”

Omdat je inzicht wilt in het echte gedrag van mensen kiezen wij meestal voor 1 op 1 interviews. Het lukt niet altijd om mensen te observeren in hun werkomgeving. In 1 op 1 interviews kun je goede vragen stellen om het klantprobleem te ontdekken. Het is wel belangrijk dat je goede vragen kunt stellen.

2. Design Thinking techniek: framen

Het framen van de uitdaging is cruciaal voor creatieve oplossingen. Framen is op meerdere perspectieven een deel van het probleem formuleren via ‘hoe kunnen we’ zinnen. De waarde van de design thinking techniek framing is dat niet alleen de gebruikelijke invalshoeken voorbijkomen. Maar juist de niet vanzelfsprekende invalshoeken. En deze leiden tot originele ideeën en innovatie.

Een voorbeeld:

 Tijdens een Design Thinking workshop voor NS Stations was de uitdaging om lezen op stations stimuleren. De aanname (en dus frame) bij de deelnemers bleek: bedenk een stations bibliotheek. Dat belemmerde de creativiteit. De bibliotheek stond centraal en niet de reiziger. We pasten het frame aan naar “hoe kunnen we reizigers meer laten lezen?” Dit leverde wel een verrassende oplossing: de stations leestafel waar mensen tijdens wachttijd konden lezen. Die is er ook gekomen.

Prototype van de stations leestafel, tijdens onze innovatieworkshopPrototype van de stations leestafel, tijdens onze Design Thinking workshop

3. Design Thinking techniek: lightning demo’s

Lightning demo’s (ook wel snelle demo’s genoemd) is een waardevolle Design Thinking techniek. We passen het altijd toe tijdens een Design Sprint. Deelnemers presenteren  individueel, in 5 minuten, hun beste ideeën voor het probleem. Daarbij moeten ze inspiratie halen uit andere industrieën.  

Het waardevolle aan lightning demo’s is dat het een individuele opdracht is. Deelnemers kunnen elkaars creativiteit niet beïnvloeden. Je krijgt dus een rijk palet aan inspiratie en unieke oplossingen.

4. Design Thinking techniek: individuele solution sketch

Wij gebruiken ook graag de solution sketch. Dit is een schets met toelichting van het idee. Ook nu laten wij de deelnemers individueel meerdere ideeën uitwerken. Niet in een presentatie, maar in een visuele vorm met korte tekst.

De solutions sketches hang je vervolgens aan een wand. Anoniem. De deelnemers kiezen met rode stippen, in stilte en zonder overleg, welke oplossingen ze het beste vinden.
 
Deze techniek is krachtig omdat je niet (onbewust) stemt op iemand met hoogste hiërarchische positie of de beste presentatieskills. Je focust op elementen die emotie losmaken en je hebt snel inzicht in wat de meeste mensen aanspreekt.

5. Design Thinking techniek: rapid prototyping

Je wilt bij de prototyping stap van Design Thinking snel simpele modellen maken om je ideeën tastbaar te maken. Zo kun je testen met klanten. Rapid prototypes of snelle prototypes maken de deelnemers met onze eigen protobox.

In bovenstaande voorbeeld van de stations leestafel hebben we als rapid prototype letterlijk een tafel en een stapel boeken naar de stationshal gesleept. Tijdens de workshop. Om meteen met reizigers in gesprek te gaan over het idee.

Je eigen toolbox uitbreiden? 

We zijn heel benieuwd naar je favoriete Design Thinking techniek. Tof als je die mailt naar joey@fridayoutofthebox.nl. Wil je meer halen uit Design Thinking of aan de slag met nieuwe creatieve technieken? Check dan onze training Design Thinking Fundamentals, Design Thinking opleiding, of de training Creatieve Technieken.

    Tot Friday!

    Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

    Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

    Aan de slag met Design Thinking?  

    Meer inspiratie voor innovators

    Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

    Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

    Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

    Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

    Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

    Coronaproof innoveren? Jazeker! Wij houden ons uiteraard aan alle regels en richtlijnen van het RIVM. Lees hier hoe wij hiermee omgaan bij onze projecten.  De huidige coronaregels       Was vaak en goed je handen.       Houd 1,5 meter afstand.        Blijf thuis bij...

    Open innovatie: openlijk mislukt.

    Open innovatie: openlijk mislukt.

    Open innovatie leidt niet altijd tot de beste oplossingen. Dat besefte wasmiddelfabrikant Henkel niet toen ze vol verwachting hun open innovatie challenge aankondigden: bedenk een lekkere en frisse geur voor ons afwasmiddel. Het idee ‘Afwasmiddel met kippengeur’ kreeg...

    Lost innovatie software jouw probleem op?

    Lost innovatie software jouw probleem op?

    “We hebben ideeën genoeg. Dus hoe kan innovatie software ons probleem dan oplossen?” Die vraag hoor ik vaker als ik over innovatie software praat. Innovatie software wordt dan, ten onrechte, gelijkgeschakeld aan ideegeneratie software. Het probleem wordt vooral gelegd...

    Duik dieper in een onderwerp

    Pin It on Pinterest

    Share This