Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Design Thinking technieken: onze top 5

door | 19 november 2020 | Design thinking

Leestijd: 4 minuten

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze favorieten met je.

Design Thinking technieken

Design Thinking is een mensgerichte aanpak voor probleemoplossing. Het is een creatieve, iteratieve en praktische methode. Je combineert empathie en creativiteit om aan de behoeften van gebruikers te voldoen.

Je kunt meerdere Design Thinking technieken toepassen voor elke stap in het proces. Als je de klant maar centraal stelt, vanuit meerdere perspectieven (frames) oplossingen bedenkt en deze test bij je eindgebruiker.

Design Thinking in 5 stappen

Figuur 1: De 5 stappen van Design Thinking

Top 5 Design thinking technieken

Geen Design Sprint, workshop of Design Thinking Training is hetzelfde. Je stemt je technieken af op het team en je doel.  Dit zijn onze top 5 Design Thinking technieken:

1. Design Thinking techniek: inleven met klantinterviews

Tijdens de empathie fase, onderzoek je onvervulde behoeftes van je klant. Je kunt je op verschillende manieren inleven in de klant. Via observatie, 1 op 1 interviews of met een klantpanel.

Marty Neumeijer zegt in zijn boek The Brand Gap het volgende over klantpanels.

“Focusgroepen zijn bijzonder vatbaar voor iets dat het Hawthorne-effect wordt genoemd – de neiging van mensen om zich anders te gedragen als ze weten dat ze weten dat er iemand kijkt. In groepen lijkt het erop dat sommige mensen gewoon moeten pronken.”

Omdat je inzicht wilt in het echte gedrag van mensen kiezen wij meestal voor 1 op 1 interviews. Het lukt niet altijd om mensen te observeren in hun werkomgeving. In 1 op 1 interviews kun je goede vragen stellen om het klantprobleem te ontdekken. Het is wel belangrijk dat je goede vragen kunt stellen.

2. Design Thinking techniek: framen

Het framen van de uitdaging is cruciaal voor creatieve oplossingen. Framen is op meerdere perspectieven een deel van het probleem formuleren via ‘hoe kunnen we’ zinnen. De waarde van de design thinking techniek framing is dat niet alleen de gebruikelijke invalshoeken voorbijkomen. Maar juist de niet vanzelfsprekende invalshoeken. En deze leiden tot originele ideeën en innovatie.

Een voorbeeld:

 Tijdens een Design Thinking workshop voor NS Stations was de uitdaging om lezen op stations stimuleren. De aanname (en dus frame) bij de deelnemers bleek: bedenk een stations bibliotheek. Dat belemmerde de creativiteit. De bibliotheek stond centraal en niet de reiziger. We pasten het frame aan naar “hoe kunnen we reizigers meer laten lezen?” Dit leverde wel een verrassende oplossing: de stations leestafel waar mensen tijdens wachttijd konden lezen. Die is er ook gekomen.

Prototype van de stations leestafel, tijdens onze innovatieworkshopPrototype van de stations leestafel, tijdens onze Design Thinking workshop

3. Design Thinking techniek: lightning demo’s

Lightning demo’s (ook wel snelle demo’s genoemd) is een waardevolle Design Thinking techniek. We passen het altijd toe tijdens een Design Sprint. Deelnemers presenteren  individueel, in 5 minuten, hun beste ideeën voor het probleem. Daarbij moeten ze inspiratie halen uit andere industrieën.  

Het waardevolle aan lightning demo’s is dat het een individuele opdracht is. Deelnemers kunnen elkaars creativiteit niet beïnvloeden. Je krijgt dus een rijk palet aan inspiratie en unieke oplossingen.

4. Design Thinking techniek: individuele solution sketch

Wij gebruiken ook graag de solution sketch. Dit is een schets met toelichting van het idee. Ook nu laten wij de deelnemers individueel meerdere ideeën uitwerken. Niet in een presentatie, maar in een visuele vorm met korte tekst. 

De solutions sketches hang je vervolgens aan een wand. Anoniem. De deelnemers kiezen met rode stippen, in stilte en zonder overleg, welke oplossingen ze het beste vinden.
 
Deze techniek is krachtig omdat je niet (onbewust) stemt op iemand met hoogste hiërarchische positie of de beste presentatieskills. Je focust op elementen die emotie losmaken en je hebt snel inzicht in wat de meeste mensen aanspreekt.

5. Design Thinking techniek: rapid prototyping

Je wilt bij de prototyping stap van Design Thinking snel simpele modellen maken om je ideeën tastbaar te maken. Zo kun je testen met klanten. Rapid prototypes of snelle prototypes maken de deelnemers met onze eigen protobox.

In bovenstaande voorbeeld van de stations leestafel hebben we als rapid prototype letterlijk een tafel en een stapel boeken naar de stationshal gesleept. Tijdens de workshop. Om meteen met reizigers in gesprek te gaan over het idee.

Je eigen toolbox uitbreiden? 

We zijn heel benieuwd naar je favoriete Design Thinking techniek. Tof als je die mailt naar joey@fridayoutofthebox.nl. Wil je meer halen uit Design Thinking of aan de slag met nieuwe creatieve technieken? Check dan onze training Design Thinking Fundamentals, Design Thinking opleiding, of de training Creatieve Technieken.

    Tot Friday!

    blank
    Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

    Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

    Aan de slag met Design Thinking?  

    Recente artikelen

    Design Thinking: 7 technieken om meer empathie te ontwikkelen

    Design Thinking: 7 technieken om meer empathie te ontwikkelen

    Empathie zorgt voor nieuwe perspectieven, die leiden naar innovatieve oplossingen. Het is dus niet gek dat empathie de eerste stap is van de innovatiemethode design thinking. In dit blog lees je wat de rol van empathie is in design thinking en waarom het zo belangrijk...

    Innovatielab. Wat is het en hoe zet je er één op?

    Innovatielab. Wat is het en hoe zet je er één op?

    We hebben al een aantal klanten mogen helpen met het opzetten van een innovatielab. Zo waren we o.a. betrokken bij het Datalab van Pon, het IN2 innovatielab van de NDC mediagroep en het Innovation Center van Jumbo Maritime. Innovatielabs kunnen je organisatie een...

    9 technieken voor het stellen van een goede vraag

    9 technieken voor het stellen van een goede vraag

    Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

    Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

    Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

    Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende...

    Design Thinking: de kracht van framing

    Design Thinking: de kracht van framing

    Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

    Volg ons

    Recente video’s

    Gratis download 
    Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

    Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

      Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

      Pin It on Pinterest

      Share This