fbpx
Design thinking bureau

Design thinking bureau

Op zoek naar een design thinking bureau?

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat organisaties die design thinking als innovatiemethode omarmen 32% meer omzetgroei boeken dan hun niet-design gedreven concurrenten. Hoe zit dat? Door je echt in te leven in je klant en een focus op de hele klantreis ontwikkel je producten, diensten en experiences waar klanten echt op zitten te wachten. Een design thinking bureau helpt je om design thinking in de praktijk te brengen. We hebben al meer dan 100 bedrijven geholpen met onze design thinking expertise.

Wat is design thinking?

Design thinking is een verzameling van processen, methoden en tools om mensgerichte (human-centered) producten, diensten, oplossingen en ervaringen te creëren. Design thinking gaat om het bereiken van een persoonlijke, emotionele connectie met de gebruiker.

Design thinking is populair geworden omdat de manier waarop ontwerpers problemen benaderen ook waardevol blijkt als innovatiemethode. Het observeren van gebruikers vanuit empathie, visueel denken, meerdere perspectieven gebruiken en op een snelle manier simpele modellen (prototypen) maken is kenmerkend voor design thinkers.

Bekende bedrijven die design thinking technieken gebruiken zijn Apple, Facebook, Instagram, Pepsico, Bacardi en Coolblue. De producten en diensten van deze bedrijven bevredigen zowel de behoeften als de verlangens (emotionele connectie) van hun klanten. Met design thinking kun je op termijn een concurrentievoordeel realiseren. Dit is de belangrijkste reden om er vandaag in te investeren.

Wanneer schakel je de hulp in van een design thinking bureau?

Je wilt creatieve oplossingen ontwikkelen voor complexe problemen
Sommige uitdagingen binnen je organisatie zijn complex. Er liggen geen kant-en-klare oplossingen voor het oprapen en daarom ben je op zoek naar creatieve oplossingen. Design thinking is een methode die creativiteit bij mensen aanwakkert. Het dwingt je om op een andere manier naar de uitdaging te kijken. Met de hulp van een design thinking bureau ontwikkel je out-of-the-box oplossingen die je anders niet zou ontdekken.

Je wilt de mogelijkheden ontdekken van nieuwe technologieën, zoals artificial intelligence (AI)
Als je voorop wilt blijven lopen in de markt, moet je op de hoogte blijven van nieuwe technologieën. Je wilt daarom snel ontdekken of je een nieuwe technologie zoals AI wilt integreren in de bedrijfsvoering. Een design thinking bureau kan je hiermee helpen door snel te experimenteren.

Je wilt snel je ideeën concreet en tastbaar maken met prototyping
Je wilt dat de ideeën in de organisatie snel tot leven komen. Door ze direct tastbaar en concreet te maken met prototyping leer je snel wat wel en wat niet werkt. Je loopt minder risico’s als je daarna kostbare investeringen gaat doen met het idee. Daarnaast kan je gemakkelijker stakeholders overtuigen en betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.

Verschillende voorbeelden van prototypen

Je wilt nieuwe producten of diensten ontwerpen die beter aansluiten bij de wensen van je klanten
Natuurlijk wil je je klanten zo goed mogelijk bedienen. Maar wat willen ze nou echt? Je wilt scherp inzicht in de behoeften en wensen van je klanten, zodat je vernieuwende producten of diensten kan ontwikkelen. Een design thinking bureau helpt je deze inzichten te verkrijgen en een unieke oplossing te ontwerpen die onderscheidend is en aansluit bij de wensen van je klant.

Je wilt van je medewerkers professionele design thinkers maken 
Je wilt dat jouw mensen een goed beeld hebben van je klant en dat ze continu met creatieve oplossingen komen om aan klantbehoeften te voldoen. Begrip van design thinking is essentieel om innovatie te stimuleren. Daarom wil je dat je medewerkers eerst kennis en ervaring opdoen in design thinking zodat ze het straks zelf kunnen.

Het ICT Innovatielab binnen IVO Rechtspraak wilde professionele design thinkers worden. Tijdens ons design thinking coachingstraject van 7 weken werkten de medewerkers van het innovatielab aan een zelf gekozen vraagstuk. Ze voerden elke stap van ons design thinking model zelf uit, zodat ze dit later ook kunnen doen bij hun collega’s.

“Wat een geweldige training gehad bij Friday out of the Box. Als innovatieteam van IVO Rechtspraak, hebben we zeven weken lang alle facetten van design thinking behandeld met Sanne en Jip. Mooie afwisseling van theorie en praktijk en op die manier toewerken naar een prototype als eindresultaat. Super team met enthousiaste trainers. Zeker een aanrader!

Tom Bonke

Innovatieconsultant, IVO Rechtspraak

Maak kennis met design thinking expert Sanne Lichtendahl

Sanne Lichtendahl is partner van Friday out of the Box. Als innovatieconsultant ontwerpt en faciliteert zij design thinking programma’s voor bedrijven, overheden en stichtingen. Sanne heeft een passie voor leren en werkte eerder voor verschillende hogescholen en universiteiten. Ze schreef in 2021 met Joey Gonesh het boek Innovatie de Baas, verhoog je creatief zelfvertrouwen en boost je innovatiekracht

Innovatiecoach Friday out of the Box
Trends op het gebied van design thinking
Sanne ziet dat design thinking steeds vaker wordt toegepast in andere industrieën en vraagstukken, dan alleen in de creatieve sectoren. “Ook overheden en zorginstellingen zien de kracht van de methode om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken.” We zien het direct terug in de klanten waar we voor werken. Verschillende ziekenhuizen en gemeenten hebben ons als design thinking bureau gevonden.

Sanne merkt ook op dat organisaties de waarde van co-creatie inzien tijdens het design thinking proces. “We stimuleren onze klanten altijd om verschillende stakeholders te betrekken.” Naast dat het voor verschillende invalshoeken zorgt, vergroot het ook het draagvlak voor de oplossingen. Door gebruikers en belanghebbenden vanaf het begin te betrekken, willen ze de oplossingen ook echt realiseren.

Klantcase: een nieuw participatie-concept voor Leo Polak met design thinking
Verzorgingstehuis Leo Polak is een van de organisaties die Sanne begeleidt met een design thinking programma. Leo Polak is een groot verpleeghuis in Amsterdam met meer dan 200 bewoners en 220 medewerkers.

Leo Polak wil belangrijke belanghebbenden zoals bewoners, familie, medewerkers en vrijwilligers betrekken bij het beleid. De wet verplicht dat alle zorginstellingen met meer dan 10 personeelsleden een cliëntenraad instellen. Bij Leo Polak kwam de cliëntenraad niet van de grond. Daarom zocht locatiemanager Ruth Boyd een design thinking bureau om samen een participatie-concept te ontwikkelen, realiseren en beheren.

Sanne ontwierp een design thinking programma dat bestond uit 6 stappen. Eerst deden de consultants van Friday out of the Box onderzoek op locatie in Leo Polak. Op deze manier werd duidelijk wat bewoners, familie, medewerkers en vrijwilligers belangrijk vonden. 

Maandelijkse participatieraad als onderdeel van het participatie-concept.

Daarna ontwierpen we drie concepten waarin participatie op verschillende manieren georganiseerd werd. De locatiemanager van Leo Polak koos het beste concept, wat we vervolgens gingen testen bij eindgebruikers met een testraad. Inmiddels is het vernieuwde participatie-concept gerealiseerd en blijven we continu door ontwikkelen naar betere participatiemogelijkheden in de toekomst.

 

“De aanpak van Friday out of the Box was echt creatief. Het inspraakconcept hadden we zelf nooit kunnen bedenken. Ik ben blij Friday out of the Box hierbij als innovatiepartner te hebben.”

Ruth Boyd

Locatiemanager, Leo Polak

Friday out of the Box als design thinking bureau

Sinds 2014 werken wij al met design thinking. We hebben een eigen design thinking model ontwikkeld. Als je namelijk echt creatieve oplossingen wilt, dan is het framen cruciaal. Framen betekent het benaderen van het probleem en daarmee ook de oplossingsrichting vanuit een verrassende invalshoek. Daarom hebben we de stap frame toegevoegd aan het bekende design thinking model van Stanford d.School


Design thinking model van Friday out of the Box

De zes stappen van het design thinking model van Friday out of the Box

Stap 1: empathize
Empathie betekent inleven. Tijdens deze fase identificeer je de (verborgen) behoeften van jouw klant. Gebruik interviews, observaties of een andere empathietechniek.

Stap 2: define
Het doel van deze fase is om één probleem kernachtig te definiëren vanuit je klant. Wat is nu het echte probleem? En voor wie? Alle informatie uit de empathiefase wordt hiervoor grondig geanalyseerd.

Stap 3: frame
Framing is vanuit verschillende perspectieven kijken naar je vraagstuk. De waarde van framing zit juist in de niet vanzelfsprekende invalshoeken. Zo bedenk je écht out-of-the-box ideeën en innovaties.

Stap 4: ideate
Voor innovatie geldt: kwantiteit leidt tot kwaliteit. Je gebruikt meerdere brainstormtechnieken om zo veel mogelijk ideeën te genereren. Daarna selecteer je de meest out-of-the-box ideeën.

Stap 5: prototype
Maak van je beste ideeën simpele modellen of prototypes. Prototypes gebruik je om zo snel en goedkoop mogelijk jouw idee te testen en communiceren. Zo leer je wat werkt, en wat niet werkt.

Stap 6: test
Nadat je een prototype hebt gemaakt is het tijd om je innovatieve oplossing te testen bij klanten. De feedback van je klanten geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee.

Veelgestelde vragen aan een design thinking bureau

 

Wat is jullie aanpak als ik hulp wil van een design thinking bureau?

Als je contact met ons opneemt voor design thinking dan starten we met een innovatieconsult. In dit gesprek bespreken we jouw casus. Voelt dit gesprek van beide kanten goed aan dan volgt een persoonlijk gesprek. Daarna ontvang je een voorstel op maat. Want advieswerk is maatwerk. Wij stoppen als jij tevreden bent.

Wat is design thinking eigenlijk?

Design Thinking is een populaire innovatiemethode waarbij je problemen creatief oplost zoals een ontwerper. Het is een verzameling van processen, methoden en tools om mensgerichte producten, diensten, oplossingen en ervaringen te creëren. Met design thinking probeer je een emotionele connectie met je klant of gebruiker te realiseren. Zo maak je jouw oplossing onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. De methode bestaat uit 5 stappen. Meer weten over de methode? Check dan onze artikelen over design thinking.

Wat zijn de kosten om een design thinking bureau in te schakelen?

Wij hanteren vaste prijzen voor al onze design thinking diensten. De reden is dat wij alleen bezig willen zijn met de kwaliteit van het project. En niet met ‘kunnen we nog een uurtje meer schrijven?”

De intensiteit van een design thinking programma bepalen we samen. Dit is altijd maatwerk. We starten klein zodat je direct kan experimenteren met design thinking. En schalen op als we dat beide waardevol vinden.

Waar moet je op letten bij het selecteren van een design thinking bureau?

Relevantie van de expertise
Kijk naar de specifieke expertise en ervaring van het design thinking bureau met betrekking tot jouw specifieke vraag.

Track record
Kijk naar de projecten die het design thinking bureau in het verleden heeft behaald en beoordeel of ze eerder succesvolle innovatieprojecten hebben uitgevoerd. 

Referenties en vergelijkbare projecten
Kijk op de website naar de referenties en vergelijkbare projecten die het design thinking bureau eerder heeft uitgevoerd. Check hierbij goed of de referenties onafhankelijk zijn zoals Google reviews.

Communicatie en samenwerking
Zorg ervoor dat het adviesbureau in staat is om nauw samen te werken met jouw team, omdat communicatie en samenwerking cruciaal zijn bij het uitvoeren van een succesvol design thinking-project. Het is belangrijk dat het bureau openstaat voor de inbreng van alle belanghebbenden en dat er regelmatig feedback- en evaluatiemomenten zijn om ervoor te zorgen dat het project op koers blijft en aan de verwachtingen voldoet. 

Een goede samenwerking betekent ook dat het bureau in staat is om effectief te communiceren over complexe ideeën en concepten. Zo blijven alle betrokkenen op dezelfde golflengte zitten en zijn ze in staat zijn om gezamenlijk een ​​oplossing te ontwikkelen die aansluit bij de behoeften van de organisatie en de gebruikers.

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Het is belangrijk om een design thinking bureau te selecteren dat flexibel is en zich aanpast aan de veranderende behoeften van jouw organisatie.

Innovatieve aanpak
Beoordeel of het adviesbureau een innovatieve aanpak heeft en niet vastzit aan traditionele methoden. Bekijk hun design thinking proces. Hebben ze een eigen visie op de methode? En gebruiken ze naast design thinking ook andere technieken? 

Het kan ook interessant zijn om artikelen te lezen die het design thinking bureau geschreven hebben over innovatie gerelateerde onderwerpen. 

Prijs-kwaliteit
Overweeg de prijs en de waarde die het design thinking bureau biedt in vergelijking met andere opties.

Wat doet een design thinking bureau?

Als design thinking bureau helpen we bedrijven om design thinking toe te passen om innovatieve oplossingen te ontwikkelen. Wij kunnen je trainen in het ontwikkelen van creatieve en onderscheidende concepten. Maar we kunnen je ook begeleiden of het voor je doen. De keuze is aan jou. 

Wist je dat innovatie veel meer is dan een nieuw product? Je kunt elk aspect van je business vernieuwen. Denk aan marketing, sales, de operatie, de productie, de ict, productontwikkelingen op je businessmodel. Check hier al onze diensten.

Plan je innovatieconsult

Interesse in design thinking? 

Advies van een ervaren design thinking consultant

Welke dag komt jou het beste uit?*

Voorkeur tijdstip

Name(Vereist)
Welke dag komt jou het beste uit?*(Vereist)
Voorkeur tijdstip(Vereist)

Sanne Lichtendahl - web.portret

Sanne Lichtendahl,
Sr. Design thinking consultant