fbpx

Culinaire concept copy

door | 5 mei 2023 | Idee generatie, Innovatieskills

Leestijd: 7 minuten

6 ingrediënten waardoor iedereen smult van jouw krachtige concept

Wat heeft schrijven in hemelsnaam met innovatie te maken? Nou, meer dan je in eerste instantie denkt. Nu hoor ik je denken ‘ik ben toch een innovator, en geen auteur?’ Klopt. Je hoeft ook Shakespeare te zijn, maar als je wil dat jouw innovatieve business idee een succes wordt, dan heb je tijdens het innovatieproces creatieve concept copy in je koppie nodig. Ik vertel je waarom en hoe je dat doet.

Wil je leren hoe je aansprekende concept-teksten schrijft? Volg dan de training Creatief Denken.

Copy, wat is dat eigenlijk?

Copy is een commerciële tekst waarmee je jouw lezer overtuigt om in beweging te komen. Je wilt bijvoorbeeld dat jouw lezers zich aanmelden voor een workshop tekenen of dat ze een verrassingsstedentrip boeken.

Copy is niet hetzelfde als een tekst. Als tekstschrijver is je doel om je lezer te informeren. Je schrijft dan niet-commerciële teksten zoals wetenschappelijke papers, journalistieke artikelen of jaarverslagen. Dit betekent overigens niet dat deze teksten minder creatief of origineel kunnen zijn.

Concept copy

Concept copy bestaat uit twee elementen: een creatief concept gevolgd door een creatieve tekst. Je schrijft vanuit een originele invalshoek. Een tekst die van begin tot eind boeit en dagen blijft hangen. Ik definieer concept copy als een manier van schrijven waarbij je de nadruk legt op de creatieve en artistieke aspecten van je tekst, waarbij je doel is om je lezer te enthousiasmeren en in beweging te krijgen.

Het belang van copy voor innovatie

Copy is een belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel tijdens het innovatieproces. Door je ideeën uit te schrijven kun je ze gemakkelijk delen, kom je op nieuwe ideeën en ook is uit onderzoek gebleken dat schrijven je creativiteit bevordert (Wang, 2017). 

Copy is overal, dus zorg ervoor dat het aanspreekt

Copy begint al bij je eerste ideeën op post-its schrijven. Copy komt dus niet alleen kijken bij het vermarkten van je idee, maar ook tijdens de andere fasen van het innovatieproces. Van onderzoek doen, je probleem definiëren en zoveel mogelijk ideeën genereren tot het selecteren van de beste ideeën en het ontwikkelen van concepten. 

Als je jouw idee op een unieke tekstuele manier presenteert, onderscheid je je van andere producten en diensten in de markt. Je idee overtuigend brengen aan je baas, collega, investeerder of klant doe je met visuals, prototypes en een flinke overtuigingskracht. Maar eerst heb je woorden nodig. Cruciaal is dat je je concept goed op papier zet. Daarom wil ik graag inzoomen op het sterk uitschrijven van concepten.

 

Ingrediënten voor overheerlijke concept copy

Je concept uitschrijven is vaak de eerste stap die je zet bij het ontwikkelen en delen van je idee. Succesvolle concept copy vraagt om vakmanschap, maar goede concepten bevatten wat mij betreft altijd een aantal vaste ingrediënten. Check it out: 

Ingrediënt 1: Doelgroep

Het is belangrijk om duidelijk te maken voor wie je product of dienst bedoeld is. Je wil je doelgroep aanspreken en overtuigen. Bied je bijvoorbeeld een product aan studiekeuzetwijfelaars? Benoem dit dan specifiek: ‘twijfel jij over je studie? Dan …’ Op deze manier weet de lezer meteen of hij/zij de doelgroep is. Niet onbelangrijk hierbij is: spreek de taal van je doelgroep. Hip en trendy, of juist zakelijk? 

Ingrediënt 2: Naam

Geef je concept een originele naam die tegelijkertijd ook wat vertelt over de inhoud van je concept. Een naam kan echt het verschil maken. Een goede naam geeft energie, spreekt tot de verbeelding, geeft je idee identiteit en is gemakkelijk te communiceren. 

Neem bijvoorbeeld ‘AMAZE’: An immersive audio-visual experience in Amsterdam. Noem het concept visuele show en mensen zullen een andere associatie hebben. Amaze klinkt al amazing.

Pro tip: Wil je tot een goede naam komen voor je concept? Dan is mijn tip: zet een timer op 5 minuten en houd een korte brainstorm met een paar collega’s of vrienden. Zo heb je binnen no-time een hele hoop post-its met toffe, originele namen waar je uit kunt putten.

Ingrediënt 3: beschrijving probleem

Oké je hebt een vet idee en als het goed is los je daarmee een probleem op. Geef in de beschrijving van je concept aan welke behoeften er onder jouw concept liggen en onderbouw met recent onderzoek. Maar het belangrijkste: laat de lezer meteen inzien dat jouw oplossing waardevol en onmisbaar is.

Ingrediënt 4: oplossing

Dit is je concept. Dit is hoe en waarmee jij het eerder benoemde probleem oplost. Lezers willen weten wat jouw concept inhoudt. Hoe krachtiger en korter je jouw concept uitschrijft, des te sterker. 

Moodus doet dit goed. Zij beschrijven hun concept als volgt in één zin: ‘’Ontvang contactloze donaties direct op je bankrekening met onze digitale donatiezuil’’. 

Ingrediënt 5: voordelen

Wat levert je concept op? Benoem de unieke voordelen van jouw product of dienst. Niet teveel. Dat zwakt je concept af. Benoem ongeveer 3 voordelen. Met dit aantal heb je een sterke boodschap en is de kans groot dat de lezer ze onthoudt. Ondersteun met visuals of icoontjes.

Ingrediënt 6: out of the box factor

Hoe uniek is jouw concept? Als je concept nog niet bestaat in een vergelijkbare context en je dit ook nog overtuigend weet te verwoorden, dan heb je de out-of-the-box factor te pakken. Geef aan waarom jouw idee nieuw en uniek is. Dit kan je ook letterlijk benoemen. Bijvoorbeeld: ‘Innovation as a Service‘: het eerste innovatie-abonnement in Nederland’. 

Je kunt je concept dus zien als een recept. Met deze 6 ingrediënten heb je een lekker concept. Mis je er één of twee? Dan kan dat net dat beetje peper en zout zijn waardoor het smakeloos wordt en je klanten net niet over de streep trekt.. 

Copy check

Tijd voor een voorbeeld. Als ‘creative content specialist’ schrijf en analyseer ik dagelijks creative concept copy. Als wij, bij Friday out of the Box, creatieve concepten beoordelen, nemen we copy standaard mee. Hieronder geef ik je een voorbeeld van een innovatief concept uit de ‘’innovatie top 100 (KVK 2022)’’. Aan het concept heb ik niks aan te merken. De copy, daar heb ik wel wat creatieve suggesties voor. 

Voorbeeld concept copy

Het concept ‘Toekomst Coderen’ is een interactief en uitdagend spel voor scholen, ouders en jongeren om samen inzicht te krijgen in welke studies passend zijn. Het concept is ontwikkeld door twee senior keuzecoaches, in samenwerking met een spellenmaker. De copy die op de homepagina staat heb ik geanalyseerd en beoordeeld op basis van de 6 ingrediënten. 

1.Doelgroep. Score: 6,5. Doelgroep staat beschreven, maar de doelgroep is vrij breed en vaag omschreven: ‘jongeren & (jong)volwassenen’. Er is niet specifiek gekozen voor één doelgroep. 

2.Naam. Score: 8. Toffe originele naam! Toekomst coderen, de code van jouw toekomst kraken. Maakt nieuwsgierig en vertelt wat over het concept. Twee ondertitels inclusief uitroeptekens is wel te veel van het goede.

3.Beschrijving probleem. Score: 7. Het probleem staat beschreven, maar spreekt niet aan. Op zich goed om het probleem te onderbouwen met een bron, maar het is niet persoonlijk en vrij wetenschappelijk beschreven.

4.Oplossing. Score 6. Het concept staat uitgeschreven, maar met name hoe het spel verloopt. Niet hoe het waarde levert, hoelang de game duurt, wat eruit komt. Daarbij staat er te veel tekst. Dit moedigt niet aan om het te gaan lezen.

5.Voordelen. Score 5. Het is niet duidelijk wat het resultaat is. Wat levert het op? Er wordt een profiel geschetst. Okey, maar wat staat daar dan in? Krijg je een top 5 studies aangeboden of inzicht in je sterkste kwaliteiten? Geen idee. En laat dat nou net zijn wat ik graag wil weten. 

6.Out of the box factor. Score: 7. Het is duidelijk dat dit een nieuwe en unieke manier is om met je studiekeuze bezig te zijn. Dit kan wel nog meer benadrukt worden door te beschrijven waarom dit wel werkt en andere studiekeuze-testen niet.

Totaal score: 6,6

Mijn advies: gun je lezer rust met minder lange teksten. Scheid hoofd- en bijzaken. Zet het belangrijkste bovenaan in je tekst. En schreeuwen met hoofdletters, dikgedrukte woorden en zinnen met een groot lettertype moet niet nodig zijn. Zorg ervoor dat je overtuigend genoeg bent zonder al die ’make-up’.  Benoem daarbij specifieke voordelen van het concept en wat het oplevert. Tot slot: kies voor een specifieke doelgroep. Want als jij kiest voor de doelgroep dan kiest de doelgroep voor jou.

Dus…

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe de tekst eruit zag, maar vooral naar hoe het beter kan. Ik heb de copy van de homepagina gekopieerd en suggesties gedaan om het concept tekstueel nog krachtiger uit te werken. Hieronder zie je de before & after.

 

Concept copy suggestie 1

 

Concept copy suggestie 2* (disclaimer: De 5 opgesomde voordelen zijn verzonnen om een beeld te geven)
Concept copy suggestie 3

Tot slot

En, ben je inmiddels al overtuigd van het belang van goede concept copy? Ik wel. Concepten tekstueel krachtig uitwerken is een onmisbare skill voor innovators. Je weet nu dat een goed uitgeschreven concept bestaat uit 6 ingrediënten. Hoe meer ingrediënten je toevoegt, hoe groter de kans is dat je succes boekt met jouw innovatieve business idee. En gooi je er ook nog een creatieve saus overheen? Dan smult iedereen ervan.

  • Als je meer wil leren over creatieve concept copy volg dan de incompany training Creatief Denken. Tijdens deze training maak je kennis met het bedenken én tekstueel uitwerken van concepten. 
  • Wil je dat Friday out of the Box eens meekijkt naar jouw concepten, ze checkt en beoordeeld? Neem dan contact met ons op.

Tot Friday! 

Sanne Lichtendahl

 

Bronnen
Wang, A. W. (2012). Exploring the relationship of creative thinking to reading and writing. Thinking Skills and Creativity, 7(1), 38–47. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2011.09.001