Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Welk type nieuwsgierig aagje ben jij?

Welk type nieuwsgierig aagje ben jij?

Welk type nieuwsgierig aagje ben jij?

Huh? Wow! Kijk! Kinderen verwonderen zich als de beste. Met alle zintuigen, zonder oordeel en met een open blik nemen ze de wereld in zich op. Jezelf verwonderen en écht observeren lijkt niet zo ingewikkeld. Toch lijken volwassenen het moeilijker te vinden. Door lange collegedagen en 9 tot 5 banen lijken we onze verwondering soms te zijn kwijtgeraakt. Zonde. Reacties als “zo doen we dat altijd al” en “wat een stomme vraag” gaan je niet helpen om jouw business toekomstbestendig te maken.

Harvard Business Review beschrijft nieuwsgierigheid en verwondering als waardevolle business asset. Het is een aanjager om nieuwe ervaringen op te doen en nieuwe informatie op te nemen. Nog belangrijker: het is de basis voor de meest baanbrekende ontdekkingen en technologische innovaties. In dit blog vertel ik over de verschillende types nieuwsgierige mensen en hoe je jouw nieuwsgierigheid het beste kunt inzetten in jouw organisatie.

Vier types nieuwsgierige aagjes

Het is handig om te weten welke types nieuwsgierige mensen er zijn. Zo weet je van jezelf hoe jouw nieuwsgierigheid getriggerd wordt en hoe je jouw verwondering inzet in jouw bedrijf. Je zal misschien ook collega’s erin herkennen. Gebruik die kennis om van elkaars verwondering te leren.

Todd B. Kashdan, professor in psychologie op de George Mason University, onderzocht welke types nieuwsgierige aagjes er zijn. Hij stelde vier types vast:

1. De Fascinator

Hoe werkt dat? Waarom werkt dat zo? Als kind behoorde je waarschijnlijk tot de fanclub van het televisieprogramma Willem Wever. Plezier drijft jouw nieuwsgierigheid. Jij haalt de grootste lol uit het ontdekken van alles wat nieuw voor je is. Jij laat je fascineren door nieuwe mensen, nieuwe omgevingen, natuur en technologie. Jij blijft je verwonderen. Mensen waarderen je om je open blik.

Mensen associëren jouw nieuwsgierigheid soms met kinderlijke verwondering. Niks om je voor te schamen. Verwondering stelt je in staat om zonder oordeel en met een open mind naar je omgeving te kijken. Gebruik die kwaliteit! Stel je verwonderingsvragen hardop. Wat willen onze klanten morgen? Waarom leveren wij dit product? Zo houd je jezelf en je collega’s scherp. En kom je tot verfrissend nieuwe ideeën en inzichten.

2. De Probleemoplosser

Waarom werkt het niet? Hoe kunnen we dat oplossen? Bij jou blijft het niet bij fascinatie. Complexe problemen kraken is jouw ding. Jouw emotie drijft jouw nieuwsgierig. Dat hoeft niet per se goed te voelen. Mensen zoals jij hebben vaak een eindeloze drive om problemen op te lossen.

Hoe zet je jouw talent in? Neem de tijd om jouw observaties te laten bezinken en spar erover met je collega’s en stakeholders. Gebruik je nieuwsgierigheid om je ideeën of aannames te testen. Vertrouw erop dat de oplossing vanzelf komt.

3. De Empathor

Hoe denken zij erover? Waarom denken ze dat? Jij wordt vooral gedreven door sociale nieuwsgierigheid. Praten, luisteren en observeren is jouw aanpak. Je bent het liefst onder de mensen. Collega’s waarderen je om jouw empathisch vermogen. Mensen voelen zich bij jou vertrouwd.

Is er een persoonlijk conflict? Jij hebt een natuurlijk talent om te bemiddelen. Met jouw verwondering zorg je altijd voor een open gesprek. Jij werkt de olifant zo de kamer uit. Gebruik dit talent om mensen te verbinden.

4. De Vermijder

Wat zou er gebeurd zijn als…? Hoe zou hij hebben gereageerd? Jouw nieuwsgierigheid wordt gedreven door angst. Twijfelen houdt jouw hoofd bezig. Jij bent vaak achteraf nieuwsgierig naar hoe de situatie zou zijn geweest als je iets wel had gedaan. Jij probeert je nieuwsgierigheid te onderdrukken. Zonde!

Nieuwsgierig zijn is niet alleen leuk, maar ook erg nuttig. Met de mate waarin je nieuwsgierig durft te zijn kun je jouw blik op de wereld veranderen. Probeer te kijken als een kind, zonder oordeel. Wat zie je dan?

En ik?

Mensen die me kennen weten dat ik me niet graag in hokjes laat stoppen. Toch herken ik mezelf het meeste in de Probleemoplosser. Ik vind het heerlijk om mezelf te fascineren over hoe de wereld in elkaar zit. Met een dikke smile op mijn gezicht kan ik mijn omgeving in me opnemen en me afvragen waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Maar uiteindelijk wil ik complexe vraagstukken oplossen.

Masterclass Business Creativiteit & Innovatie

Nu weet je welke types nieuwsgierige aagjes er zijn. Nieuwsgierigheid is een skill. Iedereen wordt ermee geboren, maar als je jouw skill niet gebruikt dan verleer je het. Gebruik je nieuwsgierigheid dus! Zet je zintuigen aan, observeer zonder oordeel en verras jezelf. Gegarandeerd dat je tot nieuwe inzichten en ideeën komt.

Nieuwsgierig naar hoe je écht met innovatie aan de slag kunt? Wellicht is onze masterclass Business Creativiteit & Innovatie iets voor jou. Meer informatie vind je op de MBCI website: www.mbci.nl

Noor Scheltema
Deze stedenbouwkundige (TU Delft) gaat voor resultaten. Waar anderen stoppen en geen uitweg meer zien, ziet Noor altijd mogelijkheden. Met haar ‘het is toch niet zo moeilijk?’ mentaliteit verbindt Noor werelden en mensen met elkaar tot concepten. Met haar protobox vol materialen maakt ze jouw innovatieve ideeën tastbaar. En op Kickstart Monday tekent Noor op één A4 het project voor je uit. Klaar voor de uitrol.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This