Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Van idee naar startup: fietsabonnement Bicicletta voor de Young Professional

Van idee naar startup: fietsabonnement Bicicletta voor de Young Professional

Van idee naar startup: fietsabonnement Bicicletta voor de Young Professional

Ondernemers zijn boeiend. Ze hebben een idee, pakken dit vast en geven het vorm. Misschien zijn ondernemers wel de ultieme innovators.

Om je te laten zien hoe je van een simpel idee een concrete startup kunt maken, interviewde ik Joël Darius over zijn startup Bicicletta. Bicicletta is een nieuw type fietsabonnement. Bedacht en ontwikkeld door twee Groningers voor hun mede-stadjers.

Wat is Bicicletta?

“We willen ervoor zorgen dat Young Professionals op een écht goede stadsfiets kunnen rijden, zonder de hoge aanschafprijs te moeten betalen. Dat doen we met een abonnement. Voor een vast bedrag per maand krijg je een kwaliteitsfiets én premium service.”

Foto Farid en Joël

Farid en Joël

Met wie heb je Bicicletta opgericht?

“Met Farid Boyafzar. We zijn vrienden van elkaar. Farid komt uit de event- en horecabranche en ik uit het bedrijfsleven. We hebben onze krachten en kennis gebundeld om van Bicicletta een succes te maken. Doordat we allebei een andere achtergrond hebben is er een natuurlijke verdeling van taken ontstaan: Farid houdt zich bezig met operatie en dienstverlening en ik met strategie en marketing.”

Foto Bicicletta

De Bicicletta

Kun je iets meer vertellen over de fiets?

“Als Bicicletta-gebruiker krijg je één van de meest kwalitatieve stadsfietsen van dit moment. De fiets en accessoires zijn van Nederlandse makelij en worden duurzaam geproduceerd. Dit vertaalt zich door tot in de kleinste details, zoals bijvoorbeeld de lak. Maar daar stopt het niet. We willen ook ons steentje bijdragen aan de maatschappij. Daarom wordt de fiets geproduceerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Je ziet vaak dat het geld wat we in Nederland aan consumptiegoederen besteden naar andere landen gaat. Bij Bicicletta is dat echter niet het geval. Het cirkeltje is echt rond.”

Waar bestaat de service uit?

“Als gebruiker van de fiets word je volledig ontzorgd. Voor een vast bedrag per maand krijg je een kwaliteitsfiets en premium service. We zijn bij pech binnen één uur op jouw locatie om de fiets te repareren of te vervangen. Als je fiets gestolen wordt regelen wij een nieuwe. Maar Bicicletta gaat verder dan alleen mobiliteit. We bieden de gebruikers ook een fysieke plaats om samen te komen, zoals je dat doet op een vrijdagmiddagborrel. Hiervoor werken we samen met The Student Hotel en Boiler Maker.”

Waarin verschilt Bicicletta van bestaande alternatieven zoals OV-fiets?

“De bestaande alternatieven richten zich vooral op mensen die zich van buiten de stad naar binnen bewegen. Het gaat hierbij om dagoplossingen voor met name de zakelijke markt of toeristen. Daarnaast zijn er aanbieders die zich specifiek richten op studenten. Wij geloven niet in concurrentie, maar in onze eigen kracht. Wij richten ons op een veel bredere groep mensen die in de stad leven en werken, en die waarde hechten aan kwaliteit en een klantgerichte dienstverlening.”

Wat weet je van je doelgroep?

“Young Professionals zijn steeds minder geneigd om veel geld uit te geven aan producten die je ook in abonnementsvorm kan aanschaffen. Deze trend is begonnen met telefoons en heeft zich doorgezet naar andere producten, zoals wasmachines. Daarnaast zie je dat Young Professionals steeds vaker kiezen voor producten met een maatschappelijke en/of duurzame footprint. Combineer dat met een klantgerichte dienstverlening en je hebt onze premium-oplossing voor mobiliteit in de stad.”

Hoe werkt Bicicletta?

“Heel eenvoudig:

  • Je meld je aan via de website, Instagram of WhatsApp.
  • Je kiest welke fiets je wilt (elektro of metro).
  • Je geeft aan waar en wanneer je de fiets geleverd wilt hebben.

Vervolgens krijg je de gekozen fiets binnen één werkdag geleverd en kun je op pad.”

Wat is jullie plan voor de komende maanden?

“De komende drie maanden draaien we een proof of concept met vijftig fietsers. Hiervan willen we leren. Hoeveel verstoringen zijn er? Wat zijn de oorzaken van de verstoringen? Hebben we een app nodig? Oftewel: hoe kunnen we het leven van onze klant nog beter maken? Deze inzichten gebruiken we om onze dienstverlening te verbeteren, zodat we in 2019 kunnen opschalen.”

Hoe kun je vandaag nog contact opnemen met Bicicletta?

“Via Instagram, @weridebicicletta, of app/bel ons op 06 – 11 91 23 83.”

Wil jij ook leren innoveren?

Heb jij ook zo’n innovatief idee, maar kun je nog wat hulp gebruiken met het uitwerken hiervan? Volg onze Masterclass Business Creativiteit & Innovatie. Daar leer je in twee dagen hoe je creatieve business-ideeën bedenkt, test en naar de markt brengt.

Zo kom jij verder dan alleen een goed idee.

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Bedankt voor het inschrijven!

Pin It on Pinterest

Share This