Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Van oogkleppen naar open mind: het Business Model Canvas

Van oogkleppen naar open mind: het Business Model Canvas

Van oogkleppen naar open mind: het Business Model Canvas

 

Eureka, je hebt een tof idee! Dus nu: volle kracht vooruit.

Maar wacht.

Weet je zeker dat je de levensvatbaarheid van je plan voldoende bewaakt? Heb je de vraag van je klant continu in je achterhoofd?

Oftewel: heb je echt geen oogkleppen op?

Je dénkt van niet, maar uit ervaring weten wij dat tussen het eureka-moment en het uiteindelijke resultaat, jouw nieuwe product of dienst, helaas vaak een tunnelvisie op de loer ligt. Je bent dan zó enthousiast over je idee, dat je het koste wat kost wilt laten slagen. Hierdoor verlies je – letterlijk en figuurlijk – de omringende factoren uit het oog.

Gelukkig bestaat er een handige methodiek die ervoor kan zorgen dat dat niet gebeurt: het Business Model Canvas.

Onmisbaar bedrijfsmodel

Met een bedrijf start je ook niet zomaar op basis van een theoretisch plan. Nee, je werkt je plannen uit in de vorm van een concreet bedrijfsmodel. Daarmee leg je vast hoe je bedrijf waarde creëert en kan blijven leveren. Op dezelfde manier gaan succesvolle ondernemers en organisaties zelden met hun allereerste idee de markt op. Voordat een idee ook echt een uitvoerbaar idee is, zijn er vaak al verschillende iteratieslagen aan vooraf gegaan. Als je ervoor wilt zorgen dat jouw idee succesvol wordt op de korte én de lange termijn, is het daarom van belang om verschillende bedrijfsmodellen te overwegen.

Simpel gezegd: vergelijk meerdere ideeën en kill your darlings.

Het gebruik van een uniform format helpt je hierbij. Bij Friday Out Of The Box gebruiken we graag het model van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur: het Business Model Canvas.

Wat is Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas brengt op transparante en overzichtelijke manier jouw bedrijfsmodel in kaart. Ook kun je het gebruiken om je verschillende plannen te vergelijken.

Het Canvas bestaat uit negen bouwstenen:

  1. Klantsegmenten: Welke klantgroep(en) wil je bedienen? Wat zijn de behoeften per klantgroep?
  2. Waardepropositie: Welke onderscheidende waarde lever jij aan je klant? Welk probleem los jij voor ze op? Waarom kan een ander dat niet?
  3. Kernactiviteiten: Welke activiteiten zijn essentieel om jouw waardepropositie te ontwikkelen en te versterken? Hoe ga je nieuwe klanten binnenhalen en bestaande klanten onderhouden?
  4. Hulpbronnen: Wat heb je nodig om je waardepropositie te kunnen creëren? Bijvoorbeeld fysieke middelen, mensen, skills en geld.
  5. Waardevolle partners: Wie zijn jouw bestaande en nieuwe partners?
  6. Kostenstructuur: Welke kosten maak je intern en extern?
  7. Inkomstenstromen: Hoe maak je winst? Maak hierbij onderscheid tussen directe en indirecte winst.
  8. Klantrelaties: Hoe onderhoud je contact met de klantgroepen?
  9. Kanalen: Via welke kanalen blijven klanten op de hoogte en kunnen ze jouw producten of diensten kopen? Op welke manier ervaren zij jouw waardepropositie het beste?

Aan de slag met je bedrijfsplan

Wil je snel starten met het uitwerken van een idee, ga dan als volgt te werk: schets alle negen bouwstenen van het Canvas op een groot vel papier of whiteboard. Of, nog makkelijker, print het Canvas uit (klik hier om te downloaden).

 

1. Doorloop alle bouwstenen

Het startpunt bepaal je zelf. Bij het doorlopen van alle bouwstenen mag je zelf de volgorde bepalen. Gebruik post-its, zodat je makkelijk kunt schuiven en weggooien. En bedenk: de weg naar Rome is niet in één dag gebouwd – je zult het canvas dus meer dan eens moeten doorlopen.

2. Verbind de bouwstenen

Schrijf per punt kernachtig de essentie op. Er ontstaat vanzelf een logisch verband tussen de verschillende bouwstenen. Gebeurt dit niet? Dan heb je een losse post-it te pakken en dan heb je twee opties: onderbrengen onder één van de bouwstenen, of als propje naar de prullenbak laten vliegen.

3. Vertel je verhaal

Alle post-its geplakt? Mooi, dan ben je klaar bent met het schetsen van jouw Business Model Canvas. Vertel nu het verhaal van jouw model, post-it na post-it, hardop aan je collega’s. Dit kun je doen door eerst alle post-its van je Canvas te halen en ze er stap voor stap weer op te plakken, terwijl je erbij vertelt wat je doet. Is je verhaal nog niet samenhangend? Schrijf op waar je vastloopt, scherp aan en begin opnieuw.

Ben je met behulp van het Business Model Canvas verder gekomen met je idee? Laat me in de comments weten waar jij tegenaan liep!

Wil je hier wat dieper op ingaan, dan kan het helpen om uit te zoeken welk type innovator jij bent. Als je immers helder hebt waar jouw persoonlijke krachten en uitdagingen liggen, kun je dit inzetten bij het uitwerken van je plannen.

Succes!

Noor Scheltema
Deze stedenbouwkundige (TU Delft) gaat voor resultaten. Waar anderen stoppen en geen uitweg meer zien, ziet Noor altijd mogelijkheden. Met haar ‘het is toch niet zo moeilijk?’ mentaliteit verbindt Noor werelden en mensen met elkaar tot concepten. Met haar protobox vol materialen maakt ze jouw innovatieve ideeën tastbaar. En op Kickstart Monday tekent Noor op één A4 het project voor je uit. Klaar voor de uitrol.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This