Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Van oogkleppen naar open mind: het Business Model Canvas

Van oogkleppen naar open mind: het Business Model Canvas

Van oogkleppen naar open mind: het Business Model Canvas

Eureka! Yes, je hebt een tof idee bedacht. Maar hoe kom je het van dat Eureka-momentje naar een product of dienst? Helaas zien we vaak bedrijven en startups met oogkleppen op: het eerste goede idee móet slagen. Ze kijken niet meer naar levensvatbaarheid en de vraag van de klant. In dit blog lees je over een zeer handige methodiek om jouw ideeën verder te ontwikkelen: Business Model Canvas.

Waarom een goed bedrijfsmodel onmisbaar is

Een idee werk je uit in de vorm van een bedrijfsmodel om te zien hoe een bedrijf waarde creëert en levert. Succesvolle ondernemers en organisaties gaan zelden met hun eerste idee de markt op. Meestal gaan hier verschillende iteratieslagen aan vooraf. Dus ‘kill your darlings’ en overweeg verschillende bedrijfsmodellen. Zo ben je succesvoller op de korte én lange termijn.

Om verschillende ideeën te vergelijken, helpt een uniform format. Bij Friday Out Of The Box gebruiken we hiervoor graag het model van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur: ‘Business Model Canvas’.

Wat is Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas brengt op een transparante en overzichtelijke manier jouw bedrijfsmodel in kaart. In dit geval kun je het gebruiken om je plannen te vergelijken. Het Canvas heeft negen bouwstenen:

  1. Klantsegmenten: Welke klantgroep(en) wil je bedienen? Wat zijn de behoeften per klantgroep?
  2. Waardepropositie: Welke onderscheidende waarde lever jij aan je klant; welk probleem los jij voor ze op? Waarom kan een ander dat niet?
  3. Kernactiviteiten: Welke activiteiten zijn essentieel om jouw waardepropositie te ontwikkelen en te versterken? Hoe ga je nieuwe klanten binnenhalen en bestaande klanten onderhouden?
  4. Hulpbronnen: Wat heb je nodig om je waardepropositie te kunnen creeëren? Bijvoorbeeld fysieke middelen, mensen, skills en geld.
  5. Waardevolle partners: Wie zijn jouw bestaande en nieuwe partners?
  6. Kostenstructuur: Welke kosten maak je intern en extern?
  7. Inkomstenstromen: Hoe maak je winst? Maak onderscheid tussen directe en indirecte winst.
  8. Klantrelaties: Hoe onderhoud je contact met de klantgroepen?
  9. Kanalen: Via welke kanalen blijven klanten op de hoogte en kunnen ze jouw producten of diensten kopen? Op welke manier ervaren zij jouw waardepropositie het beste?

Aan de slag met jouw bedrijfsplan

Voor een snelle start schets je alle negen bouwstenen van het Canvas op een groot vel papier of whiteboard. Of, nog makkelijker, print het Canvas uit (klik hier om te downloaden). Het startpunt bepaal je zelf. Er zit geen specifieke volgorde in, als je alle bouwstenen maar doorloopt. Gebruik post-its zodat je makkelijk kunt schuiven en weggooien. De weg naar Rome is niet in één dag gebouwd – je zult het canvas meer dan eens moeten doorlopen!

Verbind de bouwstenen

Schrijf de essentie kernachtig op per punt. Er ontstaat vanzelf een logisch verband tussen de verschillende bouwstenen. Niet? Dan heb je een losse post-it te pakken… die moet ofwel ergens bij gaan horen, of als propje naar de prullenbak vliegen.

Vertel het verhaal van jouw business

Alle post-its geplakt? Mooi, je bent klaar bent met het schetsen van jouw Business Model Canvas. Deel nu hardop het verhaal van jouw model, post-it na post-it. Dit kan je doen door alle post-its van je Canvas te halen en stap voor stap weer op te plakken. Is je verhaal nog niet samenhangend? Dan scherp je aan wat er nog niet klopt.

Ik ben heel benieuwd of het jou is gelukt! Hopelijk ben je verder gekomen dat je idee. Wat je ook kan helpen, is begrijpen welk type innovator jij bent. Zo zie je wat jouw krachten en uitdagingen zijn. Lees het hier in ons blog.

Noor Scheltema
Deze stedenbouwkundige (TU Delft) gaat voor resultaten. Waar anderen stoppen en geen uitweg meer zien, ziet Noor altijd mogelijkheden. Met haar ‘het is toch niet zo moeilijk?’ mentaliteit verbindt Noor werelden en mensen met elkaar tot concepten. Met haar protobox vol materialen maakt ze jouw innovatieve ideeën tastbaar. En op Kickstart Monday tekent Noor op één A4 het project voor je uit. Klaar voor de uitrol.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This