Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Money Talks Bullshit Walks – Interview Maurice van Winden over Startup Floranti

Money Talks Bullshit Walks – Interview Maurice van Winden over Startup Floranti

Money Talks Bullshit Walks – Interview Maurice van Winden over Startup Floranti

Boeken zijn leuk maar ondernemers interessanter. Ondernemers die écht nieuwe dingen proberen trekken meteen mijn aandacht. Zo mocht ik deze maand Maurice van Winden interviewen. Maurice is mede-oprichter en directeur van startup Floranti. Onder het genot van een drankje zaten we aan de Haarrijnse plas naast de A2 bij Vleuten. Ik interviewde hem over zijn idee, zijn lessen en de toekomst van Floranti.

Wat is Floranti?
Floranti is een innovatief softwareinitiatief om kwekers en kopers van bloemen beter en intensiever samen te laten werken.

Wat is er beter en intensiever aan?
De data kan sneller gedeeld worden. Hierdoor zijn partners eenvoudig op de hoogte van nieuwe innovaties, overschotten in de markt én tekorten in de markt.

Hoe ziet het organisatiemodel eruit?
Wij zijn een coöperatieve organisatie. En dit heeft als voordeel dat gebruikers ook eigenaar kunnen worden. Het is een afgeleide van crowdfunding, alleen worden deelnemers ook eigenaar. En dan ontstaat er een spannend ding voor een investeerder die ook gebruiker is:

1. De gebruiker wil alles gratis.
2. De eigenaar wil rendement en tevreden gebruikers.

Op dit spanningsveld creëren we onze waarde.

Hoe werkt het?
Er zijn drie rollen. De kweker van bloemen, de handelaar van bloemen en de bloemist. Een bloemenhandelaar kan via API’s een grote hoeveelheid kwekers aansluiten. Bloemisten kunnen op deze manier live inkopen uit de koelcel bij de kwekers.

“Wij zijn het enige onafhankelijke bedrijf in de sector”

Waarom is het vernieuwend?
Het is niet heel erg vernieuwend. Er zijn meerdere bedrijven die dit doen. Maar twee elementen zijn wel uniek:
1. Wij zijn ontzettend gericht zijn op de samenwerking.
2. Wij zijn het enige onafhankelijke bedrijf in de sector.

Andere partijen zoals FloraHolland en Blueroots zijn al actief en redeneren vanuit hun eigen positie. FloraHolland heeft bijvoorbeeld al een fysieke marktplaats. Blueroots is opgezet vanuit de bloemenhandelaren.

Wij proberen de verbinding te maken tussen handelsbedrijven en de producenten.

Hoe is Floranti ontstaan?
Het is ontstaan vanuit SDF. SDF levert Erp systemen aan kwekers en handelaren. We kennen de ontwikkelingen in de markt goed. We zien kansen in digitalisering en de manier van samenwerken tussen telers en handelaren.

Ik startte in Januari 2017 met het businessplan Floranti binnen SDF. Dit ging niet door vanwege geen fit met de SDF-strategie. Toen begon het in mei 2017 weer te kriebelen.

Ik wilde het eerst zelfstandig doen, maar mijn  netwerk adviseerde dit niet te doen. Dus heb ik het model aangepast naar een coöperatief model. Toen kreeg ik meer positieve feedback. Want dit model is onafhankelijker. Zo voorkom je van die ‘Thuisbezorgd’ situaties.

Hoe heb je de investeerders gevonden?
De vier investeerders zijn allemaal bekenden: een ex werkgever, de huidige werkgever en 2 verbonden partijen uit de financiële sector. Het zijn allemaal ervaren investeerders. En allemaal begonnen met niks. Echte bouwers dus.

Waarom hebben ze ja gezegd denk je?
Omdat het maar weinig voorkomt dat je een bedrijf opbouwt vanuit helemaal niets. Het gebeurt vaker dat je een bestaand bedrijf koopt en uitbouwt. Voor de investeerders is het een avontuur te ondernemen in een sector die in beweging zit.

Hoe besturen jullie Floranti?
Één keer per week hebben we een meeting met twee investeerders. De andere twee staan bewust op afstand. We nemen de actiepuntenlijst door. Ik rapporteer deze aan hen.

Onderwerpen zijn: de ontwikkeling in de markt, de softwareontwikkeling, marketing en financiën.

Heb je een bepaalde innovatiemethode gebruikt?
In de ontwerpfase hielden we wekelijkse ontwerpsessies met een team in Nederland. Voor de ontwikkeling – op afstand – gebruiken we Agile, met sprints van twee weken. Twee keer per week hebben we een standup met het team, de product owner is een teamlid uit Nederland.

Welke rollen heb je in het innovatieteam?
SDF-teamleden, User Interaction, User Experience, Architectuur, E-commerce, SEO, Marketing & Design.

Het team werkt op maandag vaak samen, de rest van de week werken ze op afstand.

Maken jullie gebruik van externe partners? Welke afweging heb je gemaakt?
Een externe partij doet de softwareontwikkeling. Alle IT-infra wordt gedaan door systeembeheerclub. Ik heb de leveranciers gekozen op basis van betrouwbaarheid, de lange relatie en hun expertise. De systeembeheerclub heeft bijvoorbeeld een eigen data center. En de softwareontwikkelaars kunnen in meerdere talen programmeren. Zo kunnen ze de beste oplossing kiezen voor onze vraag.

In welke fase zitten jullie nu? Idee generatie, testen of uitrollen?
Op dit moment testen we voor de live gang in juli. Dat betekent dat we kleinschalig transacties verwerken. In deze release worden ERP-systemen van telers en handelaren aan elkaar gekoppeld.

Wat kunnen de handelaren en de telers dan doen?
De handelaar ziet de voorraad en prijzen, foto’s van de systemen van de telers. De teler ziet bestellingen van de handelaren. Eigenlijk, de virtuele beslag op zijn voorraad.

De tweede fase noemen we ‘catalogus’. De producten en bedrijven zijn dan eenvoudig te vinden en te benaderen via het platform, digitale koppelingen en zoekmachines.

De derde fase noemen we ‘spotlight’. Telers kunnen dan hun product in de spotlight zetten om hun afzet te stimuleren.

Hoeveel deelnemers telt de coöperatie?
Er zijn een aantal deelnemers gecontracteerd. Ik ben met name trots op deelname door Van Vliet Bloemgroep. Zij zijn één van de grootste handelsbedrijven. En Vireo Hederaplant, één van de grootste telers doet ook mee. En dat is wel stoer, want zij investeren echt mee in de doorontwikkeling. Ze zien hier waarde in. Inmiddels zijn er meer bedrijven ingestapt.

Welk voordeel voor de teler en handelaar wordt het meest bevestigd?
Onafhankelijkheid. De teler en handelaar willen niet afhankelijk worden van één systeem waar ze niets over te zeggen hebben.

Wat gaat er niet volgens plan?
We hadden verwacht dat de instroom van deelnemers sneller zou gaan. Het lijkt erop dat ze nog een afwachtende houding aannemen.

Daarnaast is het complex. Dus je moet meerdere ballen hooghouden: 1) ontwikkeling, 2) managen aandeelhouders, 3) marketing & sales, 4) toekomstige funding & subsidies 5) juridische zaken en 6) business model.

Een BV oprichten kost een paar honderd euro, maar een coöperatie? Dat is anders. Daar heb je veel documenten voor nodig zoals ledenovereenkomst, aandeelhoudersovereenkomst, verklaring garanties, verzekering bestuurdersaansprakelijkheid. En dit in een continue veranderende omgeving. Je loopt in de valkuil als je het ene aandacht geeft en het andere te weinig.

Wat helpt is dat de andere aandeelhouders al ervaring hebben. Ze beschermen mij: Is dat wel verstandig? Bijvoorbeeld voor de instroomregeling van participanten. Wat voor tarieven moet je dan rekenen? Ze vinden me soms te behoudend. We hebben wel de goede mensen bij elkaar vind ik.

Wat heb je geleerd?
Les 1: Money talks, bullshit walks. Een aantal mensen hebben van tevoren gezegd: “goed idee, dat zie ik wel zitten”, of “Zonde dat het er nog niet is.” Als het concreet wordt gemaakt dan haakten ze af. Een mondelinge toezegging blijkt toch minder waard te zijn dan gedacht. Als er echt geld op tafel moet komen, dan is het toch vaak een ander verhaal, geen “Nee, maar wel “We denken er nog even over na”

Les 2: Timing is belangrijk. Je denkt zelf dat je met het belangrijkste van wereld bezig bent. Terwijl prospects en klanten gewoon twee weken op vakantie gaan. Je bent veel aan het wachten op iedereen. Jij bent niet de belangrijkste in hun leven terwijl zij wel het belangrijkste in jouw leven zijn.

“Zorg dat je mensen om je heen hebt die vertrouwen in jou hebben in plaats van het plan. De plannen veranderen maar jij niet”

Welke tips zou je aan de lezers geven?
1. Zorg dat je mensen om je heen hebt die vertrouwen hebben in jou in plaats van het plan. De plannen veranderen maar jij niet.
2. De dingen die je doet, doe dat met goede mensen.
3. Let goed op of uitgaven wel écht nodig zijn. Goede zaaltjes en goede koffie is een goede investering. Ik heb achteraf misschien wel iets teveel uitgegeven aan de website, analytics en seo.
4. Ga er altijd vanuit dat iets langer duurt. Dat is financieel belangrijk. Cashflow is key.

Welke tips zou je aan Footb geven?
Als je echt iemand hebt met een goed idee ga dan mee-ondernemen. Bedenk een model waarin je een startup nu ondersteunt en later de vruchten plukt. Je moet er dan zelf wel in geloven.

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This