Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Vijf onmisbare tips voor een écht goede workshop

Vijf onmisbare tips voor een écht goede workshop

Vijf onmisbare tips voor een écht goede workshop

Oh, nee. Morgen is het zover: die verplichte workshop. Een oersaaie herhaling van oude koeien, afgetopt met wat open deuren. En een trainer bij wie het inspiratievlammetje lang geleden al gedoofd lijkt te zijn. Maar… wat nu als jij de trainer bent? Hoe voorkom je dat deelnemers dit over jouw workshop denken?

Ik geef je vijf onmisbare tips voor het leiden van een écht inspirerende workshop.

1. Voorbereiding, voorbereiding, voorbereiding!

Het is niet te geloven, maar het gebeurt regelmatig: trainers die een paar vragen stellen, diepzinnig in de verte turen en een rondje ‘post-its plakken om je lekker creatief te voelen’ aanbieden.  Voilà: een workshop! Eh – niet dus. Elke workshop heeft een doel, een ideale uitkomst. Een goede trainer bereidt zich daar tot in de puntjes op voor.

Een goede voorbereiding betekent o.a.: een sterke Powerpoint, goede stiften, posters, schone kleding, een naamkaart voor de deelnemers, een hand-out, voldoende eten en drinken en pauzes op het juiste moment. Maar ook inhoudelijk moet je als trainer weten waar je naar toe wilt. Neem geen genoegen met alleen de post-its, maar ga verder dan dat. Stel jezelf als doel om je deelnemers te laten ‘overpresteren’. Bezuinig niet in dat proces, want: if you pay peanuts, you get monkeys.

2. Laat je deelnemers ‘landen’

Niets zo vervelend als een a-relaxte groep. Deelnemers komen niet tot hun recht en voor jou als trainer is het niet fijn om voor een afgeleide of ongeïnteresseerde groep te staan. Geef mensen daarom de tijd om ‘aan te komen’: laat ze wennen aan de fysieke omgeving en aan elkaar, voordat je met ze aan de slag gaan. Het kennismakingsrondje overslaan om tijd te besparen? Nooit doen – dan maar een onderwerp minder!

Wat helemaal goed werkt is om van het standaard kennismakingsrondje al iets verrassends te maken. Laat deelnemers iets over zichzelf vertellen aan de hand van een voorwerp (een kam, een wc-rol, een sleutelbos) of geef als opdracht dat ze zichzelf presenteren met behulp van een grappige anekdote. Op deze manier heb je direct ieders aandacht en zet je de toon voor de rest van de workshop.

3. Presenteer jezelf als autoriteit

Als leider van de workshop ben jij de eindbaas binnen jouw vakgebied. Gedraag je ook zo. Wees trots op wat je weet en wat je hebt bereikt, en vertel dit aan je publiek. Gebruik concrete voorbeelden en put uit je kennis en ervaring.

Dit betekent niet dat je als een aapje op een rots op je eigen borst moet gaan trommelen. Alles wat je vertelt moet relevant zijn voor de inhoud van de workshop en deelnemers.

4. Breng positieve energie

Workshops leiden is geen kunstje, maar een topsport. Jij bent de atleet – en dat zal je publiek merken ook. Deelnemers voelen jouw positieve energie en willen met jou een team vormen.

Voel jij je helemaal geen topsporter, maar eerder een hockeyer in Veterarenteam 14? Ook dát zullen mensen zien. Maak het jezelf dus gemakkelijk en geef alleen workshops over onderwerpen die je zelf oprecht inspirerend en interessant vindt. Start met iets dat dichtbij je staat. Het maakt niet uit wat je passie is: tennis, saffieren of de kalkmijnspin. Als het authentiek is en jij bent er trots op, brengt het energie.

5. Koppel ALTIJD terug

Je kent het wel, na een leuke workshop zegt iedereen tegen elkaar: “Wat een inspirerende dag, dat moeten we vaker doen!” Vervolgens stap je het kantoor uit, beland je in de anticlimactische forensenbeleving naar huis, waar je stilzwijgend je boerenkool naar binnen werkt. De volgende ochtend om negen uur is je mailbox overvol en je inspiratie ver te zoeken.

Zorg dat deelnemers niet direct verdergaan waar ze vóór jouw workshop waren gebleven, maar koppel terug wat jullie samen hebben gedaan. Laat zien dat je de output van de deelnemers serieus neemt en stuur ze alle resultaten en conclusies. Dit kan in een video, een fotoreportage, een Powerpoint en ja… zelfs een simpele mail kan al wonderen doen. Wil je ervoor zorgen dat de workshop een vervolg krijgt? Leg dan uit hoe de deelnemers de resultaten kunnen inzetten in hun dagelijkse werk en bied een follow-up aan. Op die manier geef je je deelnemers het gevoeld dat ze echt iets aan de workshop hebben gehad én creëer je direct een upsell voor jezelf.

Geïnspireerd geraakt? Tijd voor actie! Ga erop uit en scoor met jouw volgende workshop. Kom je er toch niet uit? Bekijk onze diensten. Ik denk graag met je mee. Want samen komen we verder dan een goed idee!

———

Meer weten over de andere innovators van Friday Out Of The Box? klik hier.  Nog niet uitgelezen? lees hier een interview van innovator en Directeur Pharmaceuticals Thomas Calis: Niet Falen Betekent Niet dat Je Wint.

Tot Friday!

Joey Gonesh

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This