Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Innovatieworkshop: zo blijft er meer plakken dan de post-its 

Innovatieworkshop: zo blijft er meer plakken dan de post-its 

Innovatieworkshop: zo blijft er meer plakken dan de post-its

“Innovatieworkshop? Je bedoelt zo’n post-it plaksessie? Nee, dank je!” gniffelt hij. “Daar geloof ik niet in.”

Deze nieuwe klant was in eerste instantie enthousiast over ons voorstel, maar bij het horen van het onderdeel ‘innovatieworkshop’ werd hij sceptisch. Dat merken we wel vaker.

Waar komt deze weerstand vandaan?

Weerstand komt vaak voort uit eerdere teleurstellende ervaringen. Workshops, hackathons of andere creatieve sessies vol met nieuwe ideeën, waar vervolgens niets mee wordt gedaan. En dan is het inderdaad zonde van je tijd.

Wil je verder komen dan een post-it plaksessie, dan zijn de onderstaande factoren van essentieel belang:

1. Een workshop is géén training

Er is een groot verschil tussen een workshop en een training. Bij een training brengt een trainer zijn of haar kennis over aan de deelnemers. Er hoeft geen vervolg te zijn om de training als een succes te zien.

Een innovatieworkshop heeft een ander doel. Tijdens de workshop ondersteunt een innovator het innovatieteam bij het oplossen van een complex probleem. Aan het eind van de workshop heeft het team een creatieve oplossing bedacht, waar de organisatie mee aan de slag gaat, bijvoorbeeld in de vorm van een projectvoorstel of een directiebesluit. Een innovatieworkshop is dus pas geslaagd als er ná de workshop concrete stappen worden gezet.

Wil je niet alleen ideeën genereren, maar ook uitvoeren? Start je innovatieproject dan met een workshop in plaats van een training. Dit betekent misschien dat je iets meer budget moet vrijmaken, maar daar staat dan ook een beter resultaat tegenover: de daadwerkelijke ontwikkeling van jouw product of dienst.

2. Context is onmisbaar

Huur je een innovator in die niet weet hoe jouw bedrijf werkt, dan is de workshop gedoemd te mislukken. Zorg dus voorafgaand aan de workshop altijd voor een ijzersterke briefing, waarin de innovator antwoord krijgt op de volgende vragen:

  • Om wat voor bedrijf gaat het? Hoe is het bedrijf georganiseerd?
  • Wat doet het bedrijf? Welke diensten leveren ze aan wie?
  • Hoe werkt het bedrijf? Wie neemt welke besluiten op welke wijze?
  • Hoe is het bedrijf tot nu toe omgegaan met innovaties?
  • Wat werkte daarbij wel? Wat niet?

De antwoorden op deze vragen leveren onmisbare context op. Hiermee kan de innovator:

  • een workshop op maat ontwerpen – oftewel: een workshop die rekening houdt met de unieke eigenschappen van de organisatie.
  • draagvlak creëren voor het uitvoeren van het gehele innovatieproces – oftewel: niet alleen ideeën generen, maar ze ook testen en schalen.

3. Probleemeigenaar: hoog in de boom

Zorg ervoor dat de probleemeigenaar duidelijk is. In de regel geldt: hoe hoger de hiërargische functie van de probleemeigenaar, hoe groter de kans op succes. Dat heeft een aantal redenen:

  • Een directeur heeft een langetermijnfocus. En omdat innovatie het brood van morgen is, zal hij eerder serieus investeren in een workshop.
  • Deelnemers zijn meer betrokken als ze de directeur mogen helpen. “Dit was de leukste dag van het jaar”, vertelde een deelnemer eens. Ze voelde zich serieus genomen, want ze mocht haar creativiteit gebruiken voor echte problemen die door de directie werden opgepakt.
  • Een directeur heeft mandaat. Dat betekent dat hij niet alleen de workshop financiert, maar ook zorg zal dragen voor het vervolg. Zo kom je verder dan alleen een mooi prototype.

Een paar jaar geleden werd in één van onze workshops de probleemeigenaar plotseling vervangen door iemand anders. Drie teams presenteerden hun beste oplossing en mooiste ontwerpen, maar de nieuwe probleemeigenaar kon niet kiezen. Het gevolg: geen project, wel teleurstelling.

Vijf procent

Een innovatieworkshop is dus geen op zichzelf staand ding. Het is de start van een proces, waarin ideeën worden gegenereerd waar je bedrijf mee verder kan. Houd in je achterhoofd: een innovatieworkshop beslaat slechts 5% van het gehele innovatieproces.

Benader een innovatieworkshop niet als een training waarin uitsluitend kennis wordt overgedragen, maar als een creatieve sessie die de basis vormt voor vervolgstappen. Geef de innovator de ruimte zich te verdiepen in jouw organisatie en beleg het eigenaarschap bij de directie. Zo borg je de motivatie van de deelnemers en garandeer je budget voor een soepel pilotproject.

Wil je dat er meer plakt dan de post-its?

Overweeg je een innovatieworkshop en hecht je waarde aan een gedegen kwalitatief proces? Neem contact met ons op.

Onze post-its blijven wel plakken.

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This