Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Innovatieteam setup – 5 basics voor elke CIO

Innovatieteam setup – 5 basics voor elke CIO

Innovatieteam setup – 5 basics voor elke CIO

Hello CIO. Het is je gelukt! Je hebt budget voor die technologische innovatie waar jij zo in gelooft. Op je to do list schrijf je Innovatieteam Samenstellen. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Wat is de ideale grootte? Wij hebben vijf basics waarmee jij de kansen op succesvolle innovaties sterk vergroot.

# 1 Disciplines: zoveel mogelijk.

Gebruik zoveel mogelijk verschillende disciplines in je innovatieteam. Dit zijn professionals in marketing, uitvoering, sales, customer service of ICT. In de ideefase leveren de verschillende perspectieven rijke en onverwachte ideeën. Volgens Amy Edmonson ontstaan deze inspirerende ideeën omdat teamleden open minded leren werken. Teamleden van verschillende ‘komaf’ lossen problemen beter op tijdens de ontwikkelfase. De grote onzekerheid in innovatieprojecten leidt continue tot onvoorziene problemen. Dus is het heerlijk dat het team bestaat uit diverse professionals met alternatieve oplossingen.

 #2 Omvang: minimaal 4 maximaal 7.

Weet jij hoe groot het ideale innovatieteam is? Bij Friday Out Of The Box is de stelregel minimaal 4 en maximaal 7. Is je team kleiner dan vier? Dan verzet je geen werk, heb je geen diversiteit en verlies je klantinzichten (Katila, 2008). Lees ook ons artikel over gemiste klantinzichten bij Kodak.

Een team groter dan zeven is vragen om problemen. Waarom? Het risico op meeliftgedrag (free-riding) neemt toe en de snelheid van besluitvorming neemt dan af. Not cool! Jeff Bezos, CEO van Amazon, spreekt over ‘two-pizza teams’. Het ideale innovatieteam moet de avond door komen met twee pizza’s. Ik snap persoonlijk niet hoe een team van twee leden succesvol kan innoveren 😉

#3 Rollen: 40% experts, 60% generalisten.

Bepaal slim de verhouding van experts en generalisten in je innovatie team. In haar recente hbr-artikel ‘Too Many Experts Can Hurt Your Innovation Projects’ stelt Katila dat succesvolle teams voor ongeveer 40% uit experts bestaan. Voor veel bedrijven voelt dit tegen intuïtief. Hoe meer slimmeriken des te beter toch? Blijkbaar niet. Te veel experts op de apenrots houden elkaar bezig in plaats van het project.

Wij zien de rol van innovatieprojectmanager als kritische schakel voor succes. Wat doet deze manager dan? Deze manager fungeert als scrum master en verzorgt de interne communicatie. Maar zijn belangrijkste taak: de specialisten ‘aan de riem’ houden.

#4 Beschikbaarheid: minimaal drie dagen per week.

Gefeliciteerd! Je weet nu wie je nodig hebt voor je project. Tijd voor de volgende horde: beschikbaarheid. Zorg ervoor dat jouw innovators minimaal drie dagen per week beschikbaar zijn. De redenen zijn simpel.

Als eerste wil je de focus op jouw innovatieproject. Innovators die één dag per week beschikbaar zijn doen het erbij. En dat betekent vaak: bemoeien zich er tegenaan. En jij wilt ‘werkertjes’.

De tweede reden is betrokkenheid. Doordat teamleden meer tijd doorbrengen met elkaar wordt het team… een TEAM. En dan gebeuren er magische dingen. Die continue oppoppende problemen worden ineens met verbeeldingskracht opgelost. Goed voor de energie en dus jouw project.

Bij één van onze klanten Jumbo Maritime merkten we het effect van beperkte beschikbaarheid meteen. In een recente ontwikkel sprint werd de capaciteit van één ontwikkelaar verdeeld over twee. Het gevolg: de voortgang en kwaliteit van het project verslechterde meteen. Hier moesten we even ‘wijziging ongedaan maken’. Het project loopt weer.

#5 Locatie: 1 fysieke plek, afgezonderd.

Ik weet het. We leven in een digitale wereld, alles kan op afstand. Niet dus. In zijn serie ‘physical workspace’ stelt onderzoeker Jacob Morgan (2015) dat teams die fysiek bij elkaar zitten productiever zijn. Het aantal interacties (kletsen, koffie halen, vragen stellen) tussen mensen in dezelfde ruimte is groter dan op afstand. Resultaat: meer vertrouwen en dus meer TEAM. Jouw innovatieteam fysiek afzonderen van de rest van de organisatie levert bonuspunten op. Ze worden dan niet meer lastig gevallen door hun directe collega’s. No more…”Mag ik even tussendoor?”.

Hoe nu verder?

Jij weet nu hoe jij je ideale innovatieteam samen stelt. Gebruik deze basics als checklist voor jouw volgende project. Ik wens je alle succes en de beste resultaten met jouw team.

Heb jij andere ideeën over de basics voor het samenstellen van een innovatieteam? Laat vooral een bericht achter. Wij leren graag van jou.

Ben je klaar voor een professionelere manier van innoveren? Neem dan contact op. Wij brengen je verder dan een goed idee.

 

Bronnen:

(1) Katila, R. (2018). Too Many Experts Can Hurt Your Innovation Projects. Harvard Business Review.

(2) Choi, J. (2014 ). The Science Behind Why Jeff Bezos’s Two-Pizza Team Rule Works.

(3) Morgan, J. (2015). How The Physical Workspace Impacts The Employee Experience.

 

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This