Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Innoveer als een baas: 20 succesfactoren

Innoveer als een baas: 20 succesfactoren

Innoveer als een baas: 20 succesfactoren

 

Visualisatie 20 innovatie succesfactoren 

Jij wilt natuurlijk een compleet overzicht wat innovatie maakt of breekt, maar heb je de tijd om alle onderzoeken te lezen? Natuurlijk niet! Daarom heb ik 70 artikelen gelezen en deze simpel voor je samengevat. Zo kun jij er morgen nog wat mee doen. Gebruik deze lijst met innovatie succesfactoren als checklist voordat je een nieuw innovatieproject start.  stuur dit artikel door naar jouw CIO, CEO of Innovatie Directeur. Weten ze meteen dat je niet zomaar ‘even’ innoveert.

Twintig innovatie succesfactoren 

Innovatie wordt vaak gebruikt als buzzword. Professor Holger Ernst – een innovatieprofessor – steekt een stokje voor de inhoudsloze ‘buzz’ en combineert praktijk (o.a. L’Oreal, Sony, Nissan) met onderzoek. Uit zijn studie (1) komt naar voren dat er vijf belangrijke pijlers zijn voor innovatie: proces, organisatie, cultuur, rol & commitment senior management en strategie. Ik gebruik ‘mensen’ in plaats van ‘senior management’ en voeg de pijlers ‘services’ en ‘technologie’ toe (2). Dat maakt 7 pijlers met in totaal 20 innovatie succesfactoren. Ben je er klaar voor? Riemen vast! Komen ze.

1. Cultuur: stralend falen met ruimte voor nieuwe ideeën

Welke invloed heb jij op cultuur in je bedrijf? Nou, best veel! En die invloed krijg je juist door – jawel – een stukje van jouw invloed in te leveren. Teams met autonomie in het hele innovatieproces leveren namelijk betere prestaties (3). Zoals Patti Smith al in de jaren zeventig zoetgevooisd zong: “You’ve got to lose control before you take control”. Ruimte geven aan werknemers om innovatieve ideeën te bedenken (4), betaalt zich dubbel en dwars terug!

2. Strategie: zonder tijd en geld geen innovatie

Tijd is geld, jaja, die tegeltjeswijsheid hing al bij je oma aan de muur. En tja, dat geld is nu eenmaal een belangrijke randvoorwaarde voor succes (5). Research, de pilot fase, marketing… het kost gewoon pecunia. Onderzoek suggereert dat inzetten op meerdere projecten tegelijkertijd de succeskansen vergroot (6). Logisch, zoals Holland Casino propagandeert: spreid je kansen! Let op! Waar daarentegen niet op gespreid moet worden, is de inzet van werknemers. Het is van groot belang dat het innovatieteam fulltime op de ontwikkeling van een nieuw product of dienst zit (7). Waarom? Zo wordt innovatie geen ondergeschoven kindje en houd je de focus op executie. En dat betekent resultaat 😉

3. Product/Dienst: maak je product scherp met je klant

Wat jij de klant biedt, moet het beste zijn: je moet een ‘product advantage’ bieden (8). Als je je klanten goed kent, weet je wat je kunt doen om ze blij te maken. Zelfs een beetje obsessief gedrag is niet verkeerd, want extreme klantempathie maakt succesvolle innovaties. Dit helpt bij één van de andere innovatie succesfactoren: een heldere productdefinitie (9). Formuleer jij goed wat jouw product of dienst is? Klinkt logisch, gebeurt lang niet altijd. Co-creatie lijkt hier het toverwoord te zijn. Het betrekken van de toekomstige klant bij innovaties? Gewoon doen! (10). Zo weet je snel waar hun behoefte zit. Combineer dat met frisse communicatie over wat jij te bieden hebt en je zit geramd!

4. Proces: gebruik data in plaats van je onderbuik

Wist je dat innovaties vaak falen omdat er geen goede follow-up is? Er worden vette ideeën bedacht in een workshop om ongerealiseerd in de kast te verdwijnen (11). Zó zonde! Structuur en afspraken zijn dan ook belangrijke uitgangspunten (12). Ook het testen van je innovatieve ideeën draagt bij aan het slagen van je plan (13). Denk altijd aan de drie belangrijke D’s: data, data en nog meer data. Voel jij nog altijd aan je buik voor je een besluit neemt? Wellicht is het verzamelen van wat data over de voortgang van je innovatie nog geen slecht idee. Zo ga je van intuïtiegedreven besluiten naar met feiten onderbouwde besluiten. Vergeet vooral niet om in je proces ook plek te maken voor de klant (14). De innovatiemethode ‘Design Thinking’ leent zich hier goed voor. Zoals ik bij ‘product/dienst’ al aanstipte, kan dat je innovatie maken of breken. Het is bewezen dat bedrijven die inzichten van consumenten en concurrenten gebruiken radicale veranderingen effectiever doorvoeren in de organisatie (15). Zo voorkom je een Kodak moment.

5. Organisatie: bouw een innovatie ecosysteem

Zolang we nog niet zijn overgenomen worden door robots maken mensen het verschil. Dat geldt zeker ook voor jouw innovatieteam: verschillende soorten experts bij elkaar versterken elkaar en maken innovatie samen tot een succes (16). Ook met externe partners samenwerken, zowel technisch als inhoudelijk, draagt bij aan innovatiesucces (17). Spannend? Zeker! Maar het loont.

6. Mensen: van managers met ballen tot Clark Kent

De meeste bedrijven hebben een officieel proces voor innovatie. Maar hoe voorkom je dat dit een papieren tijger wordt in plaats van een grommende innovatiejager? De oplossing: het management moet een actieve rol spelen in het geheel. Dit betekent dat ze hier tijd én commitment aan moeten geven. Maar ze kunnen dan ook ‘shinen’ met de resultaten (18). De blog ‘niet falen betekent niet dat je wint’ gaat hier dieper op in.  Een aanjager, de projectkampioen, is een belangrijke rol voor in het team. Hij of zij is de ‘Clark Kent’ van nieuwe ideeën en heeft veel invloed in de organisatie (19). Bezuinig niet op een gekwalificeerde en sterke projectleider. Hij of zij maakt het verschil (20). Ik schreef eerder over de kritische schakel die innovatie project management speelt.

7. Technologie: IT systemen gebruiken maakt innovatiever

Leuk al die ideeën, maar als de technologische ondersteuning ontbreekt ben je nergens. Misschien gek, maar onderzoek toont aan dat oriëntatie op technologie helpt bij innoveren. IT-competenties ontwikkelen kan ook leiden tot een extra goed product. Waarom? Omdat het begrip van technische mogelijkheden niet bij alle bedrijven aanwezig is (21). Als je daarnaast nog ‘business intelligence’ systemen gebruikt, kan je innovatie nog effectiever worden: Kennis wordt beter gedeeld, dus: resultaten! (22). Ook experimenteren wordt makkelijker want: minder tijd, minder moeite, meer resultaat.

Innovatie succesfactoren…hoe nu verder?

Innovatie is niet zonder risico. Slechts 56% van de innovatieprojecten is succesvol (23). Wil jij bij de succesvolle minder-dan-de-helft zitten? Dan moet je naast creatief en innovatief ook een doorpakker zijn. Gebruik deze twintig innovatie succesfactoren als een checklist en je vergoot je succeskans.

Heb je geen tijd of zin om dit zelf te doen maar heb je wel pecunia? Tja, ook wij willen groeien. Neem contact op. Wij brengen je verder dan een goed idee.

Wil je meer praktijkcases? Lees dan onze recente interviews met Jurriaan Kamer (Agile adviseur en coach) over innovatie binnen de Formule 1, of lees het interview met Michael van der Velden (CIO Famed) over hoe IT innoveert bij Famed.

Bronnen

  1. Ernst, H. (2002). Success factors of new product development: a review of the empirical literature. International Journal of Management Reviews, 4(1), 1-40.
  2. Information technology. (24th of July 2015). Bron hier.
  3. Jung, D. D., Wu, A., & Chow, C. W. (2008). Towards understanding the direct and indirect effects of CEOs’ transformational leadership on firm innovation. The Leadership Quarterly, 19(5), 582-594.
  4. Evanschitzky, H., Eisend, M., Calantone, & R., Jiang, Y. (2012). Success Factors of Product Innovation: An Updated Meta-Analysis. Journal of Product Innovation Management, 29(S1), 21-37.
  5. Garriga, H., Krogh, G., & Spaeth, S. (2013). How constraints and knowledge impact open innovation. Strategic Management Journal, 34, 1134-1144.
  6. Klingebiel, R., & Rammer, C. (2014). Resource allocation strategy for innovation portfolio management. Strategic Management Journal, 35(2), 246-268.
  7. Anthony, S., Duncan, D. & Siren, P. (2014). How to build an innovation engine in 90 days. Harvard Business Review, December 2014, 59-68.
  8. Srivastava, S., & Shainesh, G. (2015). Bridging the service divide through digitally enabled service innovations: Evidence from Indian healthcare service providers. MisQuarterly, 39(1), 245-267.
  9. Cooper, R., & Kleinschmidt, E. (1995). Benchmarking the firm’s critical success factors in new product development. Journal of Product Innovation Management, 12, 374-391.
  10. Bonner, J. (2010). Customer interactivity and new product performance: Moderating effects of product newness and product embededness. Industrial Marketing Management, 39(2010), 485-492.
  11. Lukes, M. (2012). Supporting entrepreneurial behavior and innovation in organizations. Central European Business Review, 1(2), 29-36.
  12. Lukes, M. (2012). Supporting entrepreneurial behavior and innovation in organizations. Central European Business Review, 1(2), 29-36.
  13. Davenport, T., & Harris, J. (2006). Competing on analytics. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation.
  14. Evanschitzky, H., Eisend, M., Calantone, & R., Jiang, Y. (2012). Success Factors of Product Innovation: An Updated Meta-Analysis. Journal of Product Innovation Management, 29(S1), 21-37.
  15. Atuahene-Gima, K. (2005). Resolving the capability-rigidity paradox in new product innovation. Journal of Marketing, 69(October 2005), 61-83.
  16. Hansen, M., & Birkinshaw, J. (2007). The innovation value chain. Harvard Business Review, June 2007, 121- 130.
  17. Srivastava, S., & Shainesh, G. (2015). Bridging the service divide through digitally enabled service innovations: Evidence from Indian healthcare service providers. MisQuarterly, 39(1), 245-267.
  18. Cooper, R., & Edgett, J. (2010). Developing a product innovation and technology strategy for your business. Research Technology Management, May/June, 33-40.
  19. Hansen, M., & Birkinshaw, J. (2007). The innovation value chain. Harvard Business Review, June 2007, 121- 130.
  20. Balbontin, A., Yazdani, B., Cooper, R., & Souder, W. (1999). New product development success factors in American and British firms. International Journal of Technology Management, 17, 259-279.
  21. Spanjol, J., Mühlmeier, S., & Tomczak, T. (2012). Strategic orientation and product innovation: Exploring a decompositional approach. Journal of Product Innovation Management, 29(6), 967-985.
  22. Mithas, S., Ramasubbu, N., & Sambamurthy, V. (2011). How information management capability influences firm performance. MisQuarterly, 35(1), 237-253.
  23. Cooper, R. G. (2008). Perspective: The Stage Gate Idea‐ to‐ Launch Process-Update, What’s New, and NexGen Systems. Journal of Product Innovation Management, 25(3), 213-232.
Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This