Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Je bent geen innovator als je deze 10 niet kent

Je bent geen innovator als je deze 10 niet kent

Je bent geen innovator als je deze 10 niet kent

Innovatie is een buzzword. Het wordt zo vaak gebruikt, dat de betekenis ervan soms naar de achtergrond verschuift. Tijd voor wat helderheid.

Larry Keeley – schrijver van het boek Ten Types of Innovation – stelt dat er tien typen innovatie zijn. En als je ze combineert… bye bye competition. Keeley verdeelt de tien varianten van innovatie in drie groepen: configuratie, aanbod en klantervaring. In dit blog licht ik deze drie groepen en de bijbehorende innovatietypen toe.

Welke typen kun jij combineren om je innovatieconcept te versterken?

Configuratie

Vernieuwen in je configuratie kan op drie manieren: met je winstmodel, je netwerk, je structuur en je proces.

1. Winstmodel: creatief met prijs- en kostenstructuren

Hoe bepaal je de prijs van jouw product? Ga je voor premium of juist voor de laagste prijs? Of bied je je product aan via een abonnement? Binnen jouw markt kun je hier creatief mee omgaan. Een goed voorbeeld hiervan zijn advocaten die met een vaste prijs werken, in plaats van het traditionele ‘uurtje factuurtje’.

Wil je het nog innovatiever aanpakken? Gebruik dan value based pricing. Hierbij bepaalt de klant de waarde van jouw product of dienstverlening. Spannend, maar ook leuk en leerzaam. Bij Friday Out Of The Box experimenteren we hier nu ook mee.

2. Netwerk: innoveren door samenwerking

Als bedrijf kun je niet meer alles alleen doen, ook al zou je dit willen. Netwerkinnovaties bieden jouw bedrijf een manier om te profiteren van processen, technologieën en kanalen van andere bedrijven. Je zet dus niet alleen je eigen kracht in, maar je benut tegelijk de mogelijkheden en middelen van anderen.

Natuurlijk is het in samenwerkingsverbanden of joint ventures lastiger om te zien of je partners wel ‘jouw’ kwaliteit leveren aan de klant. Bij Friday Out Of The Box zien we dit regelmatig: tussen partijen die samen een product willen ontwikkelen gaat de samenwerking vaak moeizaam. Partijen lijken gewend om ‘in te kopen’, terwijl het juist gaat om het gezamenlijke proces. Als wij partijen bij elkaar brengen voor productontwikkeling, leggen we de nadruk dan ook sterk op dit proces. Als je dit weet te stroomlijnen, kun je duurzame samenwerkingsverbanden vormen, zelfs met sterke concurrenten.

3. Structuur: mens, kapitaal en ICT op één lijn

Succesvolle bedrijven functioneren echt niet meer alleen top-down. Grote spelers zoals Spotify en Bol.com zijn juist bekend om hun autonome en agile teams. Stel jezelf dus de vraag: heb je alleen vaste mensen nodig om te groeien, of kun je ook met een flexibele schil succesvol zijn?

Is innoveren voor jou belangrijk, ga dan voor een zo flexibel mogelijke bedrijfsstructuur. Kies je mensen uit op innovatiekracht. Zorg ervoor dat je vernieuwingen bedrijfsbreed doorvoert, dus ook binnen HR en ICT. Pas dan zal dit echt tot uiting komen in jouw dienstverlening.

Een goed voorbeeld op het gebied van ICT is het Datalab van PON. Hier werken ze volledig in de Amazon Cloud. Dit werkt versnellend op innovaties, omdat je geen rekening hoeft te houden met legacy systemen. Door het creëren van dit soort productieve werkomgevingen, kun je je onderscheiden van de concurrent.

4. Proces: je eigen speciale saus

Natuurlijk ben je weleens bij de Bijenkorf geweest. Daar is de klant koning. I love it. Vanaf het moment van “goedemiddag, meneer Gonesh” tot “fijne avond, meneer Gonesh” voel ik me een bijzondere klant en heb ik geen shop-stress. Lekker hoor! Het lijkt wel of elk stapje in die winkel speciaal voor mij zo aangenaam mogelijk is gemaakt. Dat mijn nieuwe zwembroek dan 75 euro kost: terecht! Want échte aandacht is mij zeker wat waard.

Met zo’n compleet eigen en herkenbare dienstverlening onderscheidt de Bijenkorf zich van andere grote warenhuizen. Dit kun je ook toepassen binnen jouw bedrijf. Net zoals succesvolle restaurants werken met een signature dish – een gerecht dat nergens anders zo lekker smaakt – zo kun jij ook je eigen speciale sausje over jouw dienstverlening gieten. Dit maakt jou anders (en aantrekkelijker) dan de concurrent.

Aanbod

Vernieuwen in je aanbod kan op twee manieren: met onderscheidende productprestaties en het creëren van productsystemen.

5. Productprestatie: onderscheidende functionaliteiten

Sommige bedrijven maken een product met superieure kwaliteiten. Een voorbeeld is Jumbo Maritime. Met hun schepen kunnen ze de meest krachtige mobiele havenkranen vervoeren. Over de hele wereld.

Op het moment dat je met jouw bedrijf een product aanbiedt dat écht het beste is binnen de markt, behaal je duurzaam resultaat: je klant kan en wil niet meer zonder je.

6. Productsysteem: complementaire producten en diensten

Wees slim! Zorg dat je producten en diensten complementair zijn, oftewel: elkaar aanvullen. Zo gebruiken wij in workshops van Friday Out Of The Box bijvoorbeeld onze Protobox. Dit is een op maat ontworpen, houten box met high-end prototypingmaterialen. We praten dus niet alleen over innoveren, we laten het ook echt zien. Dit geeft deelnemers een extra rijke beleving tijdens de workshop. Bovendien kunnen deelnemers en klanten de Protobox zelf bestellen. Deze combinatie van service met een fysiek product werkt verrassend goed.

Klantervaring

Innoveren op klantervaring kun je op vier manieren: door je te onderscheiden in je service, slim je distributie te organiseren, je merkbeleving te verbeteren en de interactie met je klant memorabel te maken.

7. Service: help je klant op meerdere manieren

Natuurlijk heeft jouw bedrijf een klantenservice. Maar ben jij er écht voor je klant als hij een vraag heeft? En durf je aantrekkelijke garanties te geven zoals ‘niet goed, geld terug’? Door van je service een ervaring te maken waarvoor klanten steeds opnieuw weer terugkomen, kun je boven de concurrentie uitsteken. Zo kun je klanten bijvoorbeeld helpen om jouw product te gebruiken of ze tips geven om te kiezen (denk aan de instructiefilmpjes van Coolblue). Ook kun je het bestelproces extra gemakkelijk maken.

Voorbeeld: ik bestel mijn lenzen bij lensexpress.nl. Als ik opnieuw wil bestellen hoef ik alleen maar op de button ‘herhaal vorige bestelling’ te klikken. En de declaratie bij de zorgverzekeraar? Die regelen ze ook. Makkelijk en toegankelijk!

8. Kanaal: verschillende distributiestrategieën

Hoe lever jij je producten of diensten? Direct of via een distributiekanaal? Of gebruik je verschillende kanalen tegelijk? En hoe zorg je ervoor dat jouw producten bij je klant onder de aandacht komen? Als je je off- en online strategieën met elkaar verbindt, is dit het meest effectief.

Coolblue snapt dit als geen ander. Stel, je wilt een nieuwe smartphone kopen. Je hebt geen tijd om de stad in te gaan, maar je zou de telefoon wel het liefst willen zien voordat je ‘m online bestelt. Op de website van Coolblue kun je daarom filmpjes bekijken. Een product specialist legt uit wat de telefoon kan en – nog belangrijker – hij pakt het ding vast. Precies zoals jij het in een winkel ook zou doen. Uiteraard is het daarnaast nog steeds mogelijk om alsnog zelf naar een fysieke winkel te gaan. Op deze manier breng je je product via verschillende strategieën bij jouw klant.

9. Merk: voeg beleving toe

Je merkbeleving ‘aanzetten’ is meer dan een marketingcampagne. Echt innoveren doe je door een diversiteit aan diensten in je merk te integreren. Ook een duidelijke merkidentiteit is belangrijk. Als die is doorgevoerd in je producten, de contactmomenten met je klant en het gedrag van je werknemers, zullen klanten jouw merk steeds herkennen, onthouden en opnieuw kiezen.

Kortom: zodra business partners, consumenten en leveranciers zich willen associëren met jouw merk, ben je op de goede weg. Dikke duim!

10. Klantinteractie: elegante emotie

Alle mensen hebben emoties. Ook het aanschaffen van een product is een emotionele handeling. Een bedrijf als Apple weet precies hoe ze daarop in moeten spelen. De rijen voor de Apple-stores als de nieuwe iPhone uitkomt, voegen extra magie toe aan hun product. Ook ik weet nog precies hoe ik me voelde toen ik mijn allereerste iPhone uitpakte. Het geluid bij het openen van de doos, het geweldige gevoel dat alle onderdelen precíes pasten. Een cadeautje…. speciaal voor mij.

Dit soort momenten kun jij ook creëren. Niet alleen door het leveren van een bijzonder product, maar ook door precies te weten hoe je je klanten een goed gevoel geeft. Zo kun je bijvoorbeeld communiceren via WhatsApp, Twitter of Facebook in plaats van via mail. Een appje is persoonlijk, snel en doeltreffend. Helemáál als het ook nog direct van de CEO komt!

Dus…

Vind je innoveren na het lezen van deze tien punten nog steeds abstract? Nee, hè? Grijp deze tien methoden en zet je in binnen je bedrijf. Want ook jouw klant verdient meer.

Heb je een mening over dit stuk? Reageer.

Wil je zelf effectiever innoveren? Doe onze gratis innovatiescan of neem contact op. Een lekker kopje koffie en een goed gesprek is altijd een goed idee.

Tot Friday, Joey

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This