Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

5 manieren om te checken of je een goed idee hebt

5 manieren om te checken of je een goed idee hebt

5 manieren om te checken of je een goed idee hebt

Innoveren kost geld. Maar er is een verschil tussen geld uitgeven en geld verspillen. Geld verspillen gebeurt sneller als je je innovatieve ideeën niet goed genoeg valideert. In dit blog bespreek ik vijf manieren om te checken of je idee ook echt een goed idee is. Met deze checklist voorkom je onnodige kosten én maak je de kans op succes groter.

Voordat je begint

Er zijn twee voorwaarden waar je aan moet voldoen, voordat je start met het valideren van je idee. Allereerst moet je idee zorgvuldig zijn uitgewerkt. Dus nee: dat verhaaltje op de achterkant van dat bierviltje is geen idee. Waarom niet? Het doel van het testen van je idee is dat anderen er feedback op kunnen geven. En om feedback te kunnen geven, moeten ze het eerst goed kunnen begrijpen. Stap 1 is dus: werk je idee goed uit.

Heb je het idee goed uitgewerkt? Bepaal dan van wie je feedback wilt. Je mama zal erg lief voor je zijn, dus haar mening is niet objectief. Klanten, leveranciers, concurrenten zijn een betere keuze.

Heb je je idee uitgewerkt en bepaald van wie je feedback gaat vragen? Dan kun je van start met één van de onderstaande testmethoden.

1. Digitaal prototype

Eén van de manieren om je idee te testen is met een digitaal prototype. Een digitaal prototype is bijvoorbeeld een pagina op je website. Op deze pagina doe je alsof je product al te bestellen is (terwijl dit stiekem niet zo is). Klikken bezoekers op de bestelknop, dan weet je dat er interesse is in je product. Staat er een prijs bij het product, dan weet je ook meteen of de bezoeker bereid is om die te betalen. Bam! Twee vliegen in één klap.

Wat zijn de voordelen van een digitaal prototype?

  • Het is relatief goedkoop. Je vraagt een web-ontwikkelaar om een pagina aan te maken. Je levert de verkooptekst aan, et voilà.
  • Je krijgt snel inzicht in je doelgroep. Bezoekers laten gegevens achter. De data van deze klanten is waardevol. Wil je weten waarom ze op de bestelknop hebben gedrukt? Nodig ze dan uit voor een klantinterview (zie punt 5).

2. Fysiek prototype

Je kunt ook een fysiek prototype maken van je idee. De beste tool hiervoor is natuurlijk onze Protobox. Met een simpel model van je product wordt je idee meteen zichtbaar. Je maakt letterlijk van niets (een stuk tekst)…iets (een model). En dat is handig, want wij mensen snappen tastbare dingen gemakkelijker. Als je klant jouw idee dus echt kan zien en voelen, krijg je betere feedback. Gebruik deze methode vroeg in je innovatieproces. Vraag eerst aan je collega om zich de verplaatsen in de schoenen van de klant en feedback te geven. Pas vervolgens je prototype aan, totdat je het echt aan een klant kunt laten zien.

Wat zijn de voordelen van een fysiek prototype?

  • Doordat je idee zichtbaar is, krijg je betere feedback.
  • Een fysiek prototype maakt co-creëren mogelijk. Samen met je collega’s (of nog beter: je klanten) kun je aan een model werken. Je bouwt zo letterlijk op elkaars ideeën.

Het Business Model Canvas kun je ook als een fysiek prototype zien. Lees hier ons blog over het Business Model Canvas. Het canvas is gemakkelijk te begrijpen. En je krijgt er waarschijnlijk sneller feedback op dan bij een lijvig businessplan. Want wie wil dat nou écht lezen?

3. Pre-order via kickstarter

Een andere manier om je idee te testen is via het crowdfundingplatform kickstarter. Bij een kickstarterproject vraag je een vast bedrag – zeg 20K – voor de ontwikkeling van je product. Klanten bestellen en betalen vooruit, in ruil voor voordelen of het product zelf.

Wat zijn de voordelen van een pre-orderproject via kickstarter?

  • Er is direct geld beschikbaar voor de ontwikkeling, want er wordt vooruitbetaald.
  • Je weet of er interesse is voor je product.
  • De kans op een fanbase die anderen vertelt over jouw product is groter.

4. Klantpanel

Ken je je klanten al en weet je waar hun behoeften liggen? Overweeg dan een klantpanel. Een klantpanel is niets anders dan een discussie met klanten. Tijdens die discussie bespreek je hun ervaringen, wensen en behoeften.

Hoe pak je dit aan? Maak een lijst van je klanten en nodig ze uit voor een sessie. Stel ze vervolgens goede vragen. Het doel van het klantpanel is om nog meer te leren over je klanten dan je al wist. Daarom is het belangrijk om hen vragen te stellen over echt gedrag in echte situaties.

Een slechte vraag is:

Zou je ons inhuren voor je innovatievraag?

Waarom? Omdat je vist naar een compliment. Bovendien is het een gesloten vraag: je klant kan ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden, maar daar leer je niet zoveel van.

Betere vragen zijn:

Wat is je laatste succesvolle innovatie?

Hoe verliep dit proces?

Wat ging er goed?

En wat ging er fout?

Merk je het verschil? De antwoorden op deze vragen geven inzicht in het feitelijke gedrag van je klanten. En dáár zitten de verborgen behoeften. Drie keer raden wie daar een oplossing voor heeft?

Wat zijn de voordelen van een klantpanel?

  • Je kunt verborgen behoeften identificeren.
  • De versterkt de relatie met je klanten, want ze voelen zich serieus genomen.
  • Je klant denkt actief mee met jouw idee. Zo voorkom je hoogstwaarschijnlijk een Kodak moment.

5. Klantinterviews

Wil je liever de diepte in met je klant? Kies dan voor een persoonlijk interview. Zelf gebruik ik vaak semi-gestructureerde interviews, wat betekent dat ik een paar vragen voorbereid. Deze vragen helpen het gesprek op gang. Tijdens het gesprek zoom ik in op interessante situaties. De vragen zijn vergelijkbaar met de vragen in een klantpanel.

Let erop dat je voor een interview diverse klanten selecteert. De verleiding ligt op de loer zal om je fans te interviewen. Terwijl je de beste inzichten meestal ophaalt bij de lastige klanten. Kortom: laat je ego achter bij de deur.

Wat zijn de voordelen van klantinterviews?

  • Je kunt inzoomen op verborgen behoeften.
  • Er is geen beïnvloeding door de rest van de groep, zoals bij een klantpanel.
  • Je krijgt rijke feedback.

Welke ga jij gebruiken?

Je hebt nu vijf manieren om te checken of jouw innovatieve idee gaat werken. Als je dit goed doet, verspil je geen geld en verbeter je jouw idee.

Heeft dit stuk je verder geholpen? Of juist niet? Laat het ons weten in de reacties. Zo leren wij weer waar jóuw verborgen behoeften liggen.

Kun je zelf wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij brengen je verder dan een goed idee.

Tot Friday!

Joey

 

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

2 Reacties

  1. Daryl Goelamhaider 8 maanden geleden

    Topper, zo uit de toverhoed en kan me er helemaal in vinden!

    • Joey Gonesh Auteur
      Joey Gonesh 7 maanden geleden

      Goed om te horen Daryl. Hoop dat je jouw business ideeën zo verder kunt brengen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This