fbpx

Wat is het 3 horizons model?

door | 14 oktober 2022 | Kennisbank

Leestijd: 3 minuten

Het 3 horizons model laat zien hoe je jouw innovatieplan kunt opdelen in de korte en lange termijn, zodat je zowel op de korte termijn resultaten haalt als op de lange termijn. In dit artikel lees je wanneer je het 3 horizons model gebruikt en wat het je op kan leveren

Wanneer gebruik je het 3 horizons model?

Je kunt het 3 horizons model dus gebruiken om strategisch na te denken over de toekomst van je organisatie. Wat belangrijk is om op te merken is dat je het model gebruikt voor het vaststellen van je groeistrategie en niet je innovatiestrategie. De gedefinieerde groeistrategie helpt wel om een innovatiestrategie te bepalen. Én de innovatiestrategie kan vervolgens weer helpen bij het vormgeven van je groeistrategie.

Wat levert het 3 horizons model op?

Het 3 horizons model helpt je om de focus af te stemmen tussen de behoeften van vandaag en de toekomst van je bedrijf. Ook helpt het teams om op één lijn te komen. Doordat je duidelijke doelen stelt, deze visueel maakt en ze eenvoudig kan delen, weten alle lagen in de organisatie wat er van hen wordt verlangd. Ook zal jouw team aan de hand van dit model begrijpen dat innovatie tijd kost en waarom projecten de investering en het risico waard zijn.

Strategischer innoveren? Daar zijn wij van. Ontwikkel in 3 weken samen met je management een winnende innovatiestrategie.

Hoe lees je het 3 horizons model?

Het 3 horizons model categoriseert, zoals de naam al zegt, 3 verschillende horizonnen. Elke horizon vertegenwoordigt een innovatieproject. Hoe lang elke horizon duurt hangt af van de industrie waar je je in bevindt, maar in onderstaande visualisatie geven wij een indicatie. Het model heeft een as van tijd (de x-as) en een as van waarde, ook wel te zien als winst (de y-as). Horizon 1 kan worden gezien als de behoeften van vandaag en horizon 3 als de toekomst van je bedrijf. Horizon 2 is de brug die leidt naar horizon 3.

3 Horizons Model McKinsey

Horizon 1: incrementele innovaties                                                                             Om te beginnen is het belangrijk om goed te weten waar je als bedrijf voor staat en wat je core business is. Dit legt de basis voor innovatie. Vervolgens kun je activiteiten uiteenzetten die aansluiten bij je huidige activiteiten. 

De groeistrategieën die bij horizon 1 horen zijn productontwikkeling en marktpenetratie. Innovaties die onder horizon 1 vallen, zijn dus vaak kleine verbeteringen van je bestaande product of dienst. Denk aan het verlagen van je productiekosten of productietijd. De eerste horizon richt zich op de korte termijn, dus pluk je hier snel de financiële vruchten.

Horizon 2: business model innovaties                                                                       Gedurende deze periode breid je als organisatie je ideeën uit. Ook doe je onderzoek naar nieuwe klanten en markten. De groeistrategie die hierbij hoort noem je marktontwikkeling. Dit betekent dat nieuwe klantsegmenten zoekt voor je huidige producten en diensten. Richt je je nu alleen op zakelijke (B2B) klanten, dan probeer je bijvoorbeeld ook particulieren te interesseren voor je aanbod.

Horizon 2 gaat dus over het verkennen van nieuwe, innovatieve businessmodellen. Aan deze horizon zitten vaak wel kosten verbonden, maar deze investeringen zijn absoluut de moeite waard. Wanneer je resultaat kunt verwachten van een horizon 2 project? Binnen 2 tot 5 jaar.

Horizon 3: disruptieve innovatie                                                                                   Horizon 3 gaat over de verre toekomst. Het gaat hier om het waarmaken van compleet nieuwe mogelijkheden. De groeistrategie die hierbij hoort is diversificatie. Je ontwikkelt nieuwe producten en richt je op nieuwe onbekende markten of klantgroepen. Denk aan een luchtvaartmaatschappij die een hotelketen koopt. 

Innovaties in deze horizon zijn disruptief, omdat ze een grote impact kunnen hebben op jouw bedrijf en branche. Deze projecten vragen dan ook om een aanzienlijke investering en het brengt wat risico met zich mee, maar hier staan nieuwe succesvolle inkomstenbronnen tegenover.

Hulp bij het ontwikkelen van een winnende innovatiestrategie?

Wil je hulp bij ontwikkelen van een winnende innovatiestrategie? Wij doen niet anders als strategisch innovatiebureau. Neem contact op en we helpen je van innovatie een concurrentievoordeel te maken.

Tot Friday!

Eline - Friday out of t

Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!