fbpx

De kracht van co-creatie

door | 1 augustus 2017 | Idee generatie

Leestijd: 3 minuten

‘Do it yourself’: een populaire term bij bouwpakketten, recepten en… op kantoor. Maar de ‘DIY mentaliteit’ kun je beter thuislaten als je wilt innoveren: ‘Do it together’ is het nieuwe ‘DIY’. In dit blog lees je waarom co-creatie belangrijk is en hoe je dit aan kunt pakken.

In de praktijk wordt zelfstandig werken vrijwel altijd als een pré gezien. Maar innoveren gaat verder dan op eigen houtje ideeën bedenken. Kruisbestuiving, draagvlak en reflectie zijn van minstens zo’n groot belang om jouw innovatie te laten slagen. Een voorbeeld hiervan is een co-creatie van Friday Out Of The Box klant NS: zij zijn ambassadeur van de Boekenweek en willen lezen op stations stimuleren.

De NS stelde zich als doel om hiervoor een nieuw concept te bedenken en te realiseren. Het resultaat? Vooral veel ideeën. Vervolgens werd er een samenwerking aangegaan met de landelijke bibliotheekorganisatie en reizigers. Dit leverde drie oplossingen op, één hiervan was zelfs direct toepasbaar: het concept ‘de stationsleestafel’ waarop reizigers op het station de nieuwste boeken van uitgeverijen kunnen lezen. Het concept is dezelfde dag nog getest in de stationshal van Utrecht Centraal en is een paar weken later gerealiseerd. Ook in de media werd het initiatief positief ontvangen. Zo blijkt maar weer, samen sta je sterk!

Dit zijn de drie redenen waarom ‘Do It Together’ de toekomst is, en manieren om dit aan te pakken:

1. Kruisbestuiving leidt tot een ijzersterk fundament

Het startpunt is het fundament van je concept. Zorgvuldig en waarheidsgetrouw beschrijven is van groot belang, anders kom je er later achter dat je concept op losse schroeven staat. Realistische uitgangspunten vind je niet op je eigen kantoor; ga naar buiten en praat met klanten en stakeholders.
Friday Out Of The Box betrekt klanten zo snel mogelijk bij de ontwikkeling van een product of dienst. Dat is vaak heel spannend: je bent kwetsbaar en voelt je misschien nog niet klaar om erover te praten. Maar als je eenmaal in het diepe bent gesprongen, blijkt het water toch best lekker! Klanten waarderen de open houding en inspireren om door te ontwikkelen.

2. Reflecteren en stakeholderbelangen aanscherpen zorgt voor een toepasbaar resultaat

Op eigen houtje innoveren klinkt verleidelijk, maar resulteert vaak in de welbekende tunnelvisie. Als je het zelf bedenkt en uitwerkt, wordt het probleem achter jouw uitdaging en de bedachte oplossing niet écht getoetst. Willen klanten het hebben? Zijn er geschikte partners om het concept te realiseren en op te schalen? Kortom, kom uit je tunnel en maak met anderen je uitdaging en stakeholderveld scherp.

3. Een goede relatie met je stakeholders zorgt voor ambassadeurs

Overtuigen is nergens voor nodig. Jij ontwikkelt namelijk je eigen ambassadeurs en sponsors in een handomdraai! Dit doe je door je innovatieparnters vanaf het beginstadium bij jouw uitdaging te betrekken. Zo wordt het jullie gezamenlijke uitdaging, waardoor mensen niet alleen meedenken, maar zich ook betrokken voelen. Twee vliegen in één klap! Ambassadeurs zijn dichterbij dan je denkt: een klant, leverancier, opdrachtgever… iedereen kan het worden, als je het maar vraagt.

Dus… stop met DIY en ga voor ‘Do It Together’! Weet je na deze tip niet meer waar je moet beginnen? Of heb je vragen hoe het aan te pakken? Neem contact op, we denken graag met je mee!

Tot Friday!

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.